U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
Klik hier
N R C   H A N D E L S B L A D  -  B U I T E N L A N D
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Bridgestone/Firestone

Firestone biedt zijn excuses aan voor klapbanden

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 7 SEPT. Directeur Masatoshi Ono van bandenfabrikant Bridgestone/Firestone heeft gisteren publiekelijk zijn excuses aangeboden voor de problemen met Firestone- banden, die in de Verenigde Staten alleen al hebben geleid tot 88 doden. De top van autofabrikant Ford liet weten "niet te rusten voordat elke slechte band is vervangen".

De topmannen van de in opspraak geraakte bedrijven werden gisteren ruim 13 uur lang aan de tand gevoeld door een commissie uit het Amerikaanse Congres. Het management van Ford nam tijdens de verhoren duidelijk afstand van Firestone, dat al 96 jaar lang een partner is van de Amerikaanse autofabrikant. Directeur Jacques Nasser van Ford zei dat zijn bedrijf lange tijd niet op de hoogte is geweest van defecten aan de Firestone-banden. Pas deze zomer zou Ford de beschikking hebben gekregen over nauwkeurige informatie van Firestone en schadeclaims van gedupeerde consumenten. "Na onderzoek van de gegevens hebben we Firestone meteen gevraagd de banden terug te halen", zei Nasser. Ford en Bridgestone/Firestone kondigden op 9 augustus het terughalen van 6,5 miljoen Firestone-banden aan. Inmiddels zijn zo'n 2 miljoen banden geretourneerd. De gewraakte banden behoren tot de standaarduitrusting van de Ford Explorer. En juist deze populaire terreinwagen komt regelmatig terug in de statistieken van auto-ongelukken.

De Japanse directeur Masatoshi Ono weet de problemen met de Firestone- banden aan wat hij noemde "onzorgvuldig handelen" van de consument. Direct na het terugroepen van de banden stelden deskundigen van Firestone een forensisch onderzoek in. "Daaruit kwam naar voren dat de problemen met de banden niet veroorzaakt zijn door ontwerp- of productiefouten", zo deelde Ono mee. Ford daarentegen blijft volhouden dat de problemen geheel te wijten zijn aan defecten aan de Firestone- banden. Het autobedrijf is inmiddels in gesprek met de belangrijkste concurrent van Firestone, Goodyear Tire & Rubber. Dit bedrijf moet de Ford Explorer van nieuwe banden gaan voorzien.

NRC Webpagina's
7 SEPTEMBER 2000


( a d v e r t e n t i e s )

Klik hier

Klik hier

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad