B E E L D :
Schoenen
J.M. Bik
Kick Wilstra, de altijd winnende
alleskunner uit de befaamde strip, een sportief amalgaam van grootheden
uit de vroege jaren vijftig als Abe Lenstra en Faas Wilkes, speelde op
degelijk-zware Quick-voetbalschoenen, want daarvoor bestond nauwelijks
concurrentie. De voetbalschoen van toen had een harde neus en leren
noppen die in de zool werden geslagen. Op den duur krulde die neus
ondanks veel ledervet wat op, en kwamen de spijkers aan alle kanten uit
de noppen, wat voor zowel de gebruiker als de tegenstander problematisch
was.
Die schoenen, ik geloof dat het model Polly Pill een jongensdroom was,
werden met lange veters om de voeten gesnoerd. Zij reikten vaak tot
boven de enkels, wat het lopen iets klossigs, iets dreunends maar ook
iets houterigs gaf. Dat houterig-trage valt vandaag vrijwel iedereen op
die naar de zwart-witbeelden uit die tijd kijkt. Die beelden hebben ook
daardoor wat aandoenlijks gekregen, de oudere lezer die zich nu ergert,
vraag ik om vergiffenis.
Ook dat eerder stevige dan soepele van de cracks uit die dagen - van die
Oranje-spelers met veel brillantine in het strakgekamde haar, en soms
nog een elastiekje om de plaklaag helemaal vast te leggen - paste op de
een of andere manier net zo bij het tijdsbeeld als de opvallend kleine
shirts met veterboord die zij om hun forse lijven hadden. Die elftallen
leken letterlijk èn figuurlijk onverzettelijk. De voorste rij op
de foto had bij het aannemen van de hurkzit misschien wel zachtjes
'krak' laten horen, kon je denken. Voor gevorderden: denk aan Puck van
Heel (voor de oorlog) of Rinus Terlouw (erna) in hurkzit. Tijdsbeeld?
Wie zo wil, ziet Willem Drees de aftrap verrichten en hoort Eddy
Christiani de vooroorlogse Lou Bandy in de badkamer aflossen. En hij
ziet de hoogoprijzende haardos van Abe Lenstra, die alleen daardoor al
de opstandige leek die hij was.
Terug naar de schoenen, want dit stukje moest gaan over de Zembla-
uitzending (VARA/NPS) waarin gisteravond een documentaire te zien was
over de Olympische Spelen en het geld. Meer in het bijzonder om het
gevecht dat 's werelds grote sportschoenenfabrikanten (Nike, Adidas,
Reebok bijvoorbeeld) permanent met elkaar voeren als sponsors van
topsporters die met een wereldkampioenschap of gouden plak het
marktaandeel van hun sponsor moeten helpen vergroten. De markt voor
sportartikelen, zeker sportschoenen, is gigantisch geworden. Zó
gigantisch dat die documentaire een wonderlijke frappe kwam
bieden. Namelijk dat die (akelige?) sponsors alles op alles zetten om de
juiste topsporters voor hun merk te contracteren. Ja, dat atleten
langzamerhand worden behandeld als handelswaar, waarbij zij er dankzij
hun prachtige contracten trouwens zelf uitstekend afkomen. Dat was dus
een frappe die er geen was, want opmerkelijk zou het pas zijn
geweest als die sponsors almaar met gekruiste armen afgewacht zouden
hebben welke topsporter zo goed zou zijn hun artikelen te gebruiken.
Ook bood de documentaire weinig echt nieuws. Want na de praktijk van de
hierboven getypeerde jaren vijftig, was er immers op de markt van sport-
en recreatieschoeisel al heel veel gebeurd. De Duitse broers Adelbert
en Rudi Dassler, teruggekeerde krijgsgevangenen, zagen met het
ontluikende Duitse Wirtschafswunder een kleine halve eeuw geleden
al een geweldige markt opdoemen voor hun sportschoenen (Adidas en Puma),
waarvoor zij beroemde sporters graag als reclamemakers zagen. Op de foto
van het Nederlands elftal dat in '74 bijna wereldkampioen werd, moest
zelfs een waterzak voor Johan Cruijffs voeten worden gezet omdat hij
contractueel op Puma speelde en zijn medespelers op Adidas. In diezelfde
tijd werd de sportschoen voor de jeugd een dagelijkse schoen en raakte
het model (twee strepen erop of drie, of nog wat anders) relevant voor
het aanzien op het schoolplein. Wat dat betreft was die ,actuele
documentaire' gisteravond slechts actueel doordat de omzetten van
fabrikanten zo gestegen zijn en de hoogte van de sponsorcontracten ook.
Die oude Quick-schoenmaker is trouwens intussen vervangen door goedkope
minderjarigen die in de Derde Wereld Adidassen en Nikes maken.