F I L M V O O R A F :
Hotel Paura
DANA LINSSEN
Nog één keer
drinkt hij zijn koffie als altijd, dan neemt zijn leven een wending
waardoor niets meer als altijd is. Carlo is een veertigjarige zakenman
met een vrouw, een kind en de sleutels van een nieuwe woning in zijn
zak. Aan het einde van de dag is hij een gebroken man, met de sloffende
tred van een zestigjarige. En inderdaad, zijn chef heeft hem met wel
zeer vervroegd pensioen gestuurd, oftewel ontslagen.
Hotel Paura ('afgrond') is één van de recente
Italiaanse films die de VPRO deze maand uitzendt. Wie denkt dat er in
Italië op filmgebied na Fellini en Antonioni niets meer is gebeurd,
heeft wel een beetje gelijk, want veel hebben we er in Nederland niet
van te zien gekregen. De debuutfilm van regisseur Renato de Maria (die
zelf ook het scenario schreef naar een verhaal van Silvia Colombini en
Alberto Sandrini), is echter exemplarisch voor een hele reeks sociaal-
realistische films die zich bezighouden met de afbraak van de
burgerlijke maatschappij. Geen neo-realistische arbeidersellende, maar
keurige middenklasse gezinnen die door domme pech ontwricht raken.
Hotel Paura is wat dat betreft wel erg extreem, want de film
volgt de Werdegang van hoofdpersoon Carlo (Sergio Castellitto) heel
consequent de maatschappelijke ladder af. Zijn gladgeschoren wangen
worden grauw en stoppelig, zijn scherp gesteven pak frommelig, tot hij
zijn stropdas maar helemaal aflaat. De strak gekadreerde film doorkruist
steeds meer achterbuurten, waardoor ook de scherpe randen van het beeld
een rafelige indruk beginnen te maken. Zonder dat de film om sympathie
voor zijn personages smeekt, of boos op het politieke preekgestoelte
klimt, pelt hij overtuigend dat kleine laagje beschaving af. En zonder
dat laagje verlenen mensen geen onderdak meer aan hun dakloze ex-
collega's. Om maar wat te noemen. De angst om werkloos te worden was in
Italië in 1996 (het jaar waaruit de film dateert) vast groter en
anders dan in Nederland in 2000. Maar de meedogenloze manier waarop
Carlo en zijn gezin na een termijnbetaling van hun hypotheek te hebben
gemist dakloos worden, zal toch minstens enkele van de onlangs tot
huizenbezitter gepromoveerde nieuwe rijken aan een van zijn nachtmerries
moeten herinneren.
Hotel Paura (Renato de Maria, 1996, Italië), Ned. 3, 22.54-
0.27u.