U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Fiets.nl
(Fietsblad)

Batavus

Gazelle


Kwaliteitsfiets duurder door stijging van yen en dollar


Toonaangevende fietsenfabrikanten in Nederland verhogen komend najaar hun prijzen flink. De detailhandel denkt dat de afzet er nauwelijks onder zal lijden.

Door ESTHER ROSENBERG

EINDHOVEN/ROTTERDAM, 9 AUG. Paul van de Broek, eigenaar van de gelijknamige Eindhovense fietswinkel, staat bij een oer-Hollandse Gazelle herenfiets. Welke onderdelen uit het buitenland komen? De versnellingsnaven en -hevel, de crankstellen, de velgremmen allemaal Japans. Welke onderdelen nog Nederlands zijn? "Het frame, maar dat wordt in dollars betaald."

De Nederlandse fabrikanten Gazelle en Accell (Batavus, Sparta, Koga en Hadee) kondigden gisteren aan dat hun fietsen vanaf dit najaar 10 tot 15 procent duurder worden door de hogere prijzen van onderdelen uit het Verre Oosten. Directeur W. Haagmans van fietsfabrikant Giant in Lelystad denkt dat voor zijn mountainbikes boven de 2.500 gulden zelfs 20 tot 25 procent meer gevraagd gaat worden in de Nederlandse winkels.

De sterke yen, de Taiwanese en Amerikaanse dollar zijn de boosdoeners. Voor de duurdere, vaak sportieve fietsen komt dit neer op een prijsstijging van enkele honderden guldens. "Puur naamsbekendheid", verklaart bedrijfsleider Rinus Verschuren van fietsenwinkel Bike+ in de Rotterdamse Jonker Fransstraat de populariteit van Japanse merkonderdelen. Fietsfanaten kopen al jaren geen fiets meer waar geen Shimano-onderdelen in zitten. Acht jaar geleden waren deze Japanse onderdelen slecht leverbaar, waardoor de fabrikanten ze noodgedwongen vervingen door componenten van het Duitse merk Sachs. De verkoop van mountainbikes daalde merkbaar.

Volgens Verschuren komen de fabrikanten er wel op terug. Nu de Aziatische onderdelen zo duur zijn geworden, zullen ze hun heil elders zoeken. Europese merken als Sachs en het Italiaanse Campagnolo zijn naar zijn mening net zo goed. "Campagnolo had tot enkele jaren geleden een monopolie in de racewereld. Ook daar zijn ze na stevige reclamecampagnes voorbijgestreefd door Shimano."

De afspraken met de Japanse toeleveranciers zijn echter ruim een jaar vooruit gemaakt. De prijsverhoging per 1 september is onontkoombaar.

De markt voor bromfietsen maakte enkele jaren geleden al een ingrijpende verandering mee. Bromfietsen die vroeger uit Japan kwamen worden nu in Europa gemaakt. Levering duurde al gauw zes weken en het rijwiel werd gewoon te duur. Honda en Yamaha produceren hun brommers nu onder licentie in de Europese fabrieken van MBK en Peugeot.

In de etalage van Bike+ staan enkele professionele Giant-fietsen: de duurste 11.000 gulden, de goedkopere nog steeds enkele duizenden guldens. Verschuren zegt dat de fietsen van gemiddeld 7.000 gulden in het hoogseizoen wekelijks de deur uitgaan.

In geen ander land wordt zoveel geld aan kwaliteitsfietsen uitgegeven, zegt Verschuren. Mensen kopen bovendien steeds makkelijker een fiets, zegt Van den Broek. Tot enkele jaren geleden kende hij al zijn klanten. Ze kwamen vier, vijf keer kijken voor ze een fiets aanschaften. "Nu komen mensen binnen en leggen zonder problemen in een mum van tijd honderden guldens neer voor een fiets met bijbehorende accessoires."

Vooral de hybride-fiets - die zo heet omdat het model tussen een mountainbike en een sportfiets inzit - verkoopt goed. De hybrides maken 70 procent van zijn omzet uit. "Vooral veel oudere echtparen kopen ze, nu ze van hun kinderen hebben gehoord hoe licht de fietsen lopen."

Fietsen zijn dit jaar al in prijs gestegen, zegt Van den Broek, zoals ze ieder jaar duurder worden. Hij denkt dat de winkels gespecialiseerd in mountainbikes, race- en sportfietsen de grootste klap al gehad hebben en verwacht niet dat zijn klanten de gloednieuwe fietsen laten staan als ze duurder worden. "Bovendien", besluit Van de Broek, "is fietsen nog altijd goedkoper dan autorijden."

NRC Webpagina's
9 AUGUSTUS 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad