
|
Angelina Jolie
In een reeks profielen van
hedendaagse sterren deze week Angelina Jolie, die in 'Gone in 60
Seconds' een recidiverende autodievegge speelt en in minder dan die
tijd een mediapersoonlijkheid in Hollywood werd.
Door DANA LINSSEN
Het zijn die lippen. Droog en dorstig als van een woestijnwandelaar en
smekend om kussen om zich aan te laven. En waag het niet om te zeggen
dat het allemaal siliconen zijn. De pruilende, uitpuilende mond van
Angelina Jolie is helemaal echt. Het is een mond waarmee je het kunt
maken in Hollywood. Zeker als je oogopslag soms zacht, soms schalks,
soms katachtig gevaarlijk is. En als je een citaat van Tennessee
Williams op je onderarm hebt laten tatoeëren: 'A prayer for the
wild at heart, kept in cages.' Of als je van ruige seks met messen
houdt, die uit je eigen verzameling komen, met de dood koketteert en
zegt dat je er als kind van droomde om begrafenisondernemer te worden.
Tijdens haar huwelijk met de Britse acteur Jonny Lee Miller, die ze in
1995 op de set van de cyberthriller Hackers ontmoette, schreef
ze de naam van haar volgende echtgenoot met haar eigen bloed op haar
hemd. In interviews zaaide ze verwarring over haar seksuele identiteit
en koesterde ze de suggestie dat ze een incestueuze verhouding met haar
broer zou hebben. In Hollywood kun je om al die dingen een ster worden,
zonder dat iemand zich ook maar een filmrol van je herinnert.
De dochter van acteur Jon Voight, die haar tweede voornaam als
achternaam gebrukt om niet steeds als 'dochter van' te worden
aangesproken, werd pas dit voorjaar een filmster, toen ze een Oscar won
voor de rol van de opstandige psychiatrische patiënte die ze
vorige jaar speelde in James Mangolds Girl, Interrupted. Jolie
(Los Angeles, 4 juni 1974) had toen al twee acteerprijzen gewonnen voor
optredens in alweer vergeten televisiefilms. Maar 1999 was om meer
redenen een belangrijk jaar voor Jolie. Ze speelde in dat jaar drie van
haar belangrijkste rollen. Naast de gestoorde Lisa, waren dat de sexy
echtgenote van luchtverkeersleider Billy Bob Thornton, met wie ze nu is
getrouwd, in Pushing Tin van Mike Newells en een forensisch
agente in The Bone Collector van Philip Noyce. Jolie lijkt er
een gewoonte van te maken romantische banden aan te knopen met haar
mannelijke tegenspelers. Timothy Hutton mocht zich ten tijde van
Playing God (Andy Wilson, 1997) in haar aandacht verheugen en
volgens hardnekkige geruchten zette Antonio Banderas op de set van de
thriller Original Sin (Michael Cristofer, momenteel in post-
productie) zijn huwelijk met Melanie Griffith voor haar op het spel.
Haar belangrijkste rol blijven vooralsnog haar imago en haar uiterlijk.
Nu eens is ze een donkere femme fatale (Playing God), dan decent
en kort gekapt (The Bone Collector), blond geverfd (Girl,
Interrupted) of in wilde dreadlocks gekamd (tegenover Nicholas Cage
als de recidiverende autodievegge in Gone in 60 Seconds van
Dominic Sena), maar nooit wordt ze als actrice echt kameleontisch. Haar
filmografie wordt opgefleurd door haar turbulente levensstijl en
ondertussen verwerken de roddelbladen haar biografie tot een
sensationeel feuilleton.
|
NRC Webpagina's
9 AUGUSTUS 2000
|