U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  E C O N O M I E
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Vendex KBB

Kreymborg


Kreymborg was te duur en stijf


Vendex KBB gaat modeketen Kreymborg opdoeken. Sinds 1994 heeft het bedrijf één jaar winst gedraaid.

Door onze redacteur FREDERIEK WEEDA

OSDORP, 27 JULI. Mevrouw H. Houweling is zelf nooit geslaagd bij kledingzaak Kreymborg. Haar man wel. "Je hebt er vorig jaar nog een mooi overhemd gekocht." Meneer Houweling knikt. Ze wonen al 41 jaar in Osdorp en ze kwamen toch altijd weer bij Kreymborg uit als ze iets feestelijks voor hem wilden kopen. Een pak voor toen ze 40 jaar getrouwd waren, een hemd, een das. , ,Maar ik kom zelf liever bij een kleine winkel", zegt mevrouw. "Daar word je toch persoonlijker geholpen."

Dat detailhandelsconcern VendexKBB alle 61 winkels van Kreymborg sluit, komt op het Osdorpplein niet als een verrassing. Op meneer Houweling na, zegt geen van de winkelende mensen vaak in die winkel te komen. De Kreymborg-winkels (49 in Nederland, 12 in Belgie) waren al zes jaar niet meer winstgevend. VendexKBB wijt dit onder meer aan de zeer uiteenlopende omvang van de vestigingen. De ene winkel had een oppervlakte van 300 vierkante meter, de andere was drie keer zo groot. Hierdoor was het volgens het detailhandelsconcern moeilijk om een eenduidige formule te exploiteren. Amper drie maanden na zijn aantreden, is dit de eerste ingreep van bestuursvoorzitter P. Hamming van VendexKBB. Kreymborg mikte op een publiek van boven de dertig jaar, maar hadden steeds meer concurrentie te verduren van 'chique' merkketens zoals Amici en de Bijenkorf (allebei van VendexKBB), Esprit of Benetton. Ook verloren ze klanten aan 'eenmanskledingzaken', modewinkels van zelfstandige ondernemers. De afgelopen jaren was Kreymborg wat duur én stijf vergeleken met andere winkels, zegt H. Plekenpol. Ze wacht in het ochtendzonnetje met haar schoonzus op het opengaan van de Hema (ook van VendexKBB). "Wij komen liever bij M&S mode - dat is vlotter en goedkoper. Ze komen elke zomer regelmatig op het Osdorpplein omdat ze op de camping zitten in Vinkeveen. Hier zitten alle Nederlandse ketens die er te bedenken zijn: M&S mode en lingeriezaak Hunkemöller (allebei ook van VendexKBB), drogisterij Etos, Albert Heijn, opticiën Pearle, Dirk van den Broek, schoenenzaak Dolcis en parfumerie Douglas.

De enige kledingketen op het plein die níet van Vendex is, is C&A. En die heeft ook moeite zich staande te houden tussen de vele voordelige modeketens in grotere steden, zoals Hennes en Mauritz, Mango en Fooks. In juni besloot C&A eenvijfde van alle vestigingen in Europa te sluiten: alles in Engeland en drie winkels in Nederland. In de etalage bij Kreymborg hangt een bij elkaar passend 'setje' voor dames. Een donkerbruin colbertje voor 79,95 gulden, een groen t-shirt voor 39,95 en een donkerbruine broek voor 79,95 gulden. In de ruime winkel zelf hangen rekken vol overhemden en pakken voor heren, jurken en rokken - duidelijk in maten voor mensen van boven de dertig. Panty's en onderbroeken zijn er ook. De kleding wordt ontworpen in Nederland en gemaakt in het Verre Oosten. Jacqueline (31) loopt met haar zoontje over het Osdorpplein. Ze heeft nog nooit iets bij Kreymborg gekocht maar is er toevallig onlangs eens binnen geweest. "Ik zei nog tegen mijn man: het heeft zo'n oubollig imago maar toen ik de kleding zag vond ik het best meevallen." Toch koopt ze liever bij Hennes & Mauritz of Mango. "En als er uitverkoop is, koop ik Mexx of Esprit. " Kleine winkels van zelfstandige ondernemers hebben vaak ook goede merken, is haar ervaring, terwijl ze niet duurder zijn dan de ketens. "Meestal zijn ze zelfs goedkoper."

Het personeel van Kreymborg (800 medewerkers) hoeft zich in elk geval geen zorgen te maken, want winkelpersoneel is schaars. Een verkoopster in een Amsterdams filiaal die niet met haar naam in de krant wil: "Ik vond het hier leuk want er kwamen mensen uit alle culturen winkelen. Nederlanders, Surinamers, Turken en Marokkanen. Maar goed, het bedrijf heeft ons verzekerd dat we bij VendexKBB kunnen blijven. Ik zelf wil alleen in een modezaak werken. "

NRC Webpagina's
27 JULI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad