U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
24/7 Media Europe ad
N R C   H A N D E L S B L A D  -  V O O R P A G I N A
NIEUWS  TEGENSPRAAK  SUPPLEMENT  DOSSIERS  ARCHIEF  ADVERTENTIES   SERVICE

 NIEUWSSELECTIE 
 KORT NIEUWS 
 RADIO & TELEVISIE 
 MEDIA 

S c h a k e l s
Europese Unie

Britse Home Office

Georganiseerde illegale immigratie - NCIS

Mensensmokkel - Openbaar Ministerie

Asielzoekers in England - Amnesty International

Transport en Logistiek Nederland


Perry W. Een 'doodgoeie' jongen


Hoe kwam chauffeur Perry W. terecht in een milieu van mensensmokkelaars? Over de kleine jongens in de branche, de magere winsten, het criminele kruimelwerk - en een bandopname van binnenuit.

Door onze redacteuren GEERT VAN ASBECK en
TOM-JAN MEEUS

ROTTERDAM, 24 JUNI. Twee goede bekenden van chauffeur Perry W. (33) bespreken de laatste ontwikkelingen inzake het dodentransport naar Dover. Het is afgelopen woensdag. Perry is zondagnacht in het Verenigd Koninkrijk aangehouden als chauffeur van een truck waarin zich 58 dode Chinezen bevonden. Van het gesprek is een bandopname:

Zij: "Nou en toen ik dit hoorde, toen heb ik ineens gezegd (-), toen heb ik gelijk gezegd, dat is Perry, John, Ronald enne, enne..."

Hij: "Ja, maar dan hou je toch je kóp!"

Zij: "Ja, want ik heb niet de politie gewaarschuwd..."

De bandopname komt afgelopen donderdag op een ongebruikelijke manier in het bezit van deze krant. Een anonymus, een zogeheten scannerfreak, meldt zich telefonisch bij de redactie. Hij heeft woensdag zitten spelen met zijn apparatuur en 'ingebroken' in een telefoongesprek; dat is mogelijk als mensen handtelefoons gebruiken. De anonymus merkt dat het gesprek moet gaan over het 'Dover-transport' en is getroffen door de inhoud. Hij realiseert zich dat de opname wederrechtelijk is gemaakt. Om die reden laat hij de band donderdag bij de redactie bezorgen zonder dat deze op de hoogte raakt van zijn identiteit.

Al bij de eerste gesproken woorden op de band wordt de identiteit van een van de twee sprekers duidelijk. Het is een familielid van Perry W. met wie de redactie al enkele malen contact heeft gehad. Hij is, voorzover deze krant weet, geen verdachte in het justitiële onderzoek naar de smokkelorganisatie die het fatale transport naar Dover organiseerde. Zijn vrouwelijke gesprekspartner, die blijkens nader ingewonnen informatie familielid is van een chauffeur in de Rotterdamse regio, is evenmin verdachte. Om die reden blijven de namen van de gesprekspartners in dit stuk ongenoemd. Hieronder komen flarden uit het gesprek aan de orde, omdat de opname de sfeer schetst waarin het mis kon gaan met Perry W.: beiden hebben, zo maakt de bandopname duidelijk, kennis van de gangen van Perry W. en enkele collegachauffeurs uit de marge van de branche.

Ze zijn verontwaardigd.

Zij: "Nou sorry dat ik het moet zeggen, maar ik, hij kan van mij levenslang krijgen."

Hij: "Ja, krijgt-ie ook, krijgt-ie ook, moet je luisteren, dat is voor mij geen enkel probleem. Hoe moet ik op de situatie reageren, ik ben er niet blij mee."

Zij: "Tuurlijk ben je er niet blij mee."

Perry W. is de zoon van John W. (55), woonachtig in Cappelle aan den IJssel. Perry wordt door vrienden en bekenden omschreven als een goeierd. Op de bandopname noemt de man hem "een doodgoeie jongen (-), een lobbes". "Ben ik helemaal met je eens", zegt de vrouw.

Perry komt niettemin gemakkelijk in de problemen. In een van zijn eerste banen is hij broodrijder: 'sochtends om drie uur op, hij is altijd op tijd, niets aan de hand. Pas als hij overstapt naar het nationale en internationale transport komen de eerste probleempjes. Eerste helft jaren negentig wordt hij beschuldigd televisies te hebben gestolen uit een lading die hij als chauffeur transporteerde, en verliest zo een opdrachtgever. Hij wordt vervolgd voor verzekeringsfraude - maar krijgt vrijspraak.

De akkefietjes rijgen zich aaneen. Op de band herinnert de vrouw "aan die Duitser die hij een klap op zijn kanis verkocht". In 1996 begint Perry voor zichzelf. Hij schrijft op 21 juni 'Wacker Transport' in, een 'transportbedrijf (ongeregeld goederenvervoer met vrachtauto); expeditiebedrijf', aldus het dossier van de Kamer van Koophandel. Het wordt gevestigd in Schiedam op zijn toenmalige woonadres. Perry is nu een 'eigen rijder', zoals dat in de branche heet.

'Kóp houden': Perry is nat, dat weten ze

Eigen rijders zijn de kleine bedrijven in de markt, die volgens verscheidene deskundigen toch al lijdt onder lage winstmarges en hoge werkdruk.

In 1998 wordt bij zijn bedrijf een curator benoemd. Intussen stelt de Kamer van Koophandel al enige tijd pogingen in het werk contributie van Perry te verkrijgen, wat niet wil lukken. Aanmaningen blijven onbeantwoord, aldus het dossier van de Kamer. Navraag van medewerkers leert dat hij uit Schiedam is vertrokken. Volgens de gemeente verblijft hij op een adres in Rotterdam waar een dak- en thuislozencentrum is gevestigd. Ook daar is hij onbekend. De Kamer staat op het punt Wacker Transport dan maar 'ambtshalve op te heffen' als de curator zich meldt. In de zomer 1998 gaat Wacker Transport in surséance. Een jaar later wordt het beëindigd. Voor Perry lonkt dan een nieuwe ambachtelijke bestemming. Hij kan aan het werk via TBA bv, een bedrijf waaraan zijn familie nauw is gelieerd. TBA is bemiddelaar en administrateur: als een soort uitzendbureau brengt het bij eigen rijders opdrachten van grotere ondernemers binnen, en tegelijk verzorgt het de administratie voor eigen rijders. Perry's vader John W. is de administrateur van TBA, zijn oom Ronald bezit de aandelen. Ook zijn oom A. van der Wilt is aanvankelijk een tijd bij de onderneming betrokken, als procuratiehouder. Van der Wilt beschikt over de vereiste vergunningen. Hij heeft gewerkt bij Norfolk Line en kan bogen op goede contacten in de transportwereld. Hij raakt evenwel gebrouilleerd met een deel van de familie en stapt uit het bedrijf. Tot begin april dit jaar lijkt het redelijk te lopen met Perry bij TBA. Maar een andere chauffeur voor wie TBA bemiddelt, L.N. uit Schiedam (55), een vriend van Perry, komt dan in de problemen. Hij moet onderweg naar Dover 50 illegale Chinezen uit zijn truck bevrijden omdat ze tegen de binnenwand beuken. De douane houdt N. aan en ontzegt hem - na een vrijlating wegens gebrek aan bewijs - de toegang tot het Verenigd Koninkrijk. De rit van L.N. is door TBA bemiddeld bij Fransen Transport in Waddinxveen. Deze onderneming krijgt een boete opgelegd van de Britse douane van 100.000 Britse pond (2.000 pond per illegaal). TBA besluit hierna terstond haar activiteiten te staken, aldus advocaat V. Koppe van TBA. Vanaf dat moment hebben Perry en L.N. een probleem: geen werk meer. L.N. laat zijn onderneming 'Nijveen Transport' op 5 mei uitschrijven bij de Kamer van Koophandel. Op de bandopname komen de twee te spreken over L.N.

Zij: "Ik weet alleen dat-ie een week of zes geleden Bert gebeld heeft, eh L.N. hè (voornaam vervangen voor initialen, red.), en dat-ie tegen Bert heeft gezegd, ik weet een manier om snel geld te verdienen. En toen heeft Bert gezegd: L.N., ik wil niets hierover horen, ik wil dat je de telefoon neerlegt, en dat je mij niet meer belt."

Ze bespreken hoe een groepje chauffeurs, eigen rijders uit de Rotterdamse regio met wie L.N. en Perry W. bekend zijn, in aanraking zijn gekomen met de mensensmokkelroute.

Zij: "Ze hebben het wel meer gedaan, want Karel was hem tegengekomen in de kroeg in Y. (plaats in de Rotterdamse regio, red.) , en toen had-ie tegen Karel gezegd, dít wist ik niet, maar die andere ritten wist ik wel."

Hij: "Ja, moet je nagaan wel hoe dom zo'n organisatie in elkaar zit, dat jij dat weet. Dan ben je dom bezig."

Zij: "Ja, nee, omdat ze dan een borreltje teveel op hebben."

Hij: "Ja natuurlijk - maar dan moet je je kóp houden."

Perry is nat, dat weten ze. Een wijsheid uit de branche:

Hij: "Jij weet ook wel dat een trailer met tomaten geladen wordt vanaf het kopschot tot aan de deur en boven is er een ruimte voor de koeling. En jij weet als chauffeur, vraag maar aan je X. (familielid, red.), nou ja dat weet je ook wel inmiddels, dat wanneer je dan remt, dan weet je dat je lading achter je kont hebt, toch?"

Zij: ",Ja."

Hij: "En als jij daar vier pallets tomaten in hebt staan, want het schijnen vier pallets te zijn geweest, niet meer, en de rest van de ruimte was bezet met al die Chinezen, dan voel je dat in je remmen, vraag maar aan je X. (familielid, red.), dat voel je. Dus hij kan nooit vertellen dat hij dat nooit geweten heeft."

De "schuldvraag", zegt hij, ligt bij de vader van Perry en diens broer Ronald, de oom van Perry. Ze wisselen uit dat volgens haar Perry enige tijd het "slaafje" van zijn oom was, dat justitie hem eens moet "door gaan lichten", waarna hij besluit dat justitie zo niet werkt: ze hebben nu (woensdag) al een paar verdachten te pakken, justitie vind het wel mooi zo, denkt hij.

De broer van Perry's vader, Ronald, is overigens, voorzover bekend, geen verdachte in de zaak. Zijn advocaat, V. Koppe, benadrukt dat de man in het geheel niets met de smokkel van doen heeft, hetgeen volgens hem eens te meer is geïllustreerd toen hij als eigenaar van TBA besloot het bedrijf onmiddellijk op te doeken toen L.N. in Dover in april tegen de lamp liep. Ook met betrekking tot Perry's vader is volgens advocaat Koppe gebleken dat de man geen enkele blaam treft. Nadat hij maandag werd aangehouden, werd hij na verhoor donderdag vrijgelaten op last van officier van justitie Klunder, die daarmee een voorgenomen voorgeleiding aan de rechter-commissaris achterwege liet. Een beter bewijs van onschuld is niet te leveren, zegt Koppe. "Ook justitie is er blijkbaar van overtuigd dat John P. schoon is."

Toch herinnert een van de deelnemers op het bandje aan een eerder gesprek met Perry's vader John, waaruit zou blijken dat deze op de hoogte is van een gangbare praktijk in de mensensmokkel.

"John zei (-), toen die hier zo zenuwachtig zat en dat Perry iedere keer belde, toen zei John tegen mij, ja vergis je eigen niet hoor, dat brengt vijfduizend gulden per persoon op hoor. John zelf eerlijk tegen mij gezegd hier."

Op verzoek van de vrouwelijke deelnemer van het opgenomen gesprek zijn enkele namen van chauffeurs gefingeerd, zodat zij niet kunnen worden geïdentificeerd.

NRC Handelsblad heeft gisteren de deelnemers van het opgenomen gesprek en degenen die daarop worden gekritiseerd dan wel belaagd, gevraagd om een reactie op de band. De vrouwelijke gespreksdeelnemer heeft daarop gistermiddag laten weten dat zij alsnog in contact zou treden met de politie. Zij heeft gisteravond gemeld dat het ook daadwerkelijk tot een onderhoud met de recherche is gekomen. Zij heeft verklaard niet eerder met de politie te hebben willen spreken uit angst voor het criminele milieu waarin de mensensmokkel zich afspeelt. De mannelijke gesprekspartner heeft laten weten zich niet te herkennen in de uitspraken die hij op de bandopname doet. Hij heeft gisteren laten weten in contact te zullen treden met de politie "om eens te horen wat ik hiermee moet doen". Hij zei op voorhand "afstand te nemen van de publicatie". Advocaat V. Koppe van zowel John W. als zijn broer Ronald stelt zich vragen bij "de geloofwaardigheid en de authenticiteit" van de bandopname en "sluit niet uit" dat de opname in scène is gezet. Hij zegt deze veronderstelling te baseren op eerdere ervaringen met getructe bandopnamen.


Zie ook:

Justitie zoekt tweede trucker in zaak-Dover (23 juni 2000)
Dover stemt België nederig (23 juni 2000)
Mensensmokkel groeit bij gebrek aan personeel (22 juni 2000)
'Het is hier dweilen met kraan open' (22 juni 2000)
Nieuwe arrestaties dodentruck Dover (21 juni 2000)
Tweede arrestatie dodentruck Dover (21 juni 2000)
Slangenkop in Fujian regelt de hele reis (21 juni 2000)
In een sloep naar de achterdeur van Schengen (21 juni 2000)
Als iedereen slaapt, klimmen ze in de truck (20 juni 2000)
Transporteur van 58 doden (20 juni 2000)
58 illegalen dood in Nederlandse truck (19 juni 2000)
Chinese illegalen kopen 'totaalpakket' (19 juni 2000)

NRC Webpagina's
24 JUNI 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC Handelsblad