U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

I N T E R V I E W :
Een omroep zonder zenders

DIRK LIMBURG
Veronica verkocht onlangs zijn aandeel in de Holland Media Groep zodat het mediaconcern Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion (CLT) daar nu de enige eigenaar van is. HMG zal de tv-zender Veronica en het radiostation Veronica FM onder andere namen voortzetten. Pas over ruim een jaar komt Veronica terug op radio en televisie - maar heel anders. Een gesprek met Joop van der Reijden (1927), voorzitter van een vereniging in overgang.

Waarom weg uit de HMG? "In 1998 stapte de Nederlandse uitgever VNU eruit, wat ik erg vervelend vond, omdat zij ons er in 1995 bij gehaald hadden, en toen bleven wij alleen over met CLT. Het is nog ongeveer een half jaar goed gegaan, maar geleidelijk werd de Luxemburgisatie - al werken er nogal wat Fransen - groter. Ze namen sleutelposities over en remden ontwikkelingen die wij nodig vonden."

Waar staat dat Luxemburgse voor? "Het is een manier van pan-Europees denken en uitgaan van grote bevolkingspopulaties. Wij vinden dat je hier in een klein kikkerland zit met heel eigen opvattingen. Wij hebben ook het idee dat we commerciëler denken over kleinere eenheden zoals HMG - Veronica was het best verdienende onderdeel van de CLT."

Pas dankzij programma's van RTL werd Veronica een succes. "Dat is het cliché. Het is ook juist, maar het heeft maar 1 jaar gegolden. In de tussentijd hadden wij Nieuwslijn eruit gedaan, de documentatie eruit gedaan en het personeel drastisch gereduceerd. X-Files, Beverly Hills 90210 en Baywatch waren nuttig, maar de winst kwam uit onze bezuinigingen en uit programma's zoals Sex voor de Buch, Theo van Gogh en dergelijke. Die brachten geld in het laatje. De Luxemburgers weigerden voldoende rentabiliteitsgewijs te denken. En dan bedoel ik niet het afschaffen van het RTL-nieuws, ook wij wilden dat niet, maar ze wilden geen drastische sanering van RTL4 en 5."

Ook daar meer Buch? "Nee, goedkopere programma's, want dat is wat bij Veronica de doorslag gaf. Programma's van 60.000 gulden of minder, die een veelvoud opbrachten. Zoals Schiphol Airport. Dat was de discussie. Toen hebben wij gezegd, één van tweeën: we kopen jullie aandelen of jullie kopen onze. We hebben drie keer aangeboden die van hun te kopen, maar ze wilden niet. Toen was de keus òf we zeggen de merger op - wat een langdurig juridisch gevecht zou worden - òf zij kopen onze aandelen. Dat laatste is dus gebeurd."

Nu zit u zonder kanaal. "Tijdelijk, tot 1 september volgend jaar."

Welk kanaal krijgt u dan? "Niks, dan kunnen we weer beginnen."

Er is toch nergens ruimte op de kabel? "Dat is onzin. Als ik morgen een goed programma breng, zit het overmorgen op de kabel. We zijn aan het kijken wat voor soort programmering exploitabel is. Want als je er domweg een tiende of elfde zender bijzet, dan draait niemand meer met winst en het is nu al marginaal. We zoeken iets dat echt afwijkt, zowel naar inhoud als tijdstip. Het wordt geen Veronica 2. We gaan niet nog eens hetzelfde doen met films, Amerikaanse series, reality-tv en docusoaps. We willen wat nieuws brengen, zoals we destijds ook wat anders brachten op zowel radio als tv. Je zou kunnen denken aan wat London Weekend Television deed. Die zonden met veel succes alleen in het weekeind uit. Je zou ook een aantal uren per avond kunnen uitzenden. Je zou ook uren kunnen huren op een zender. We weten het nog niet."

Je zou ook terug kunnen naar het publieke bestel. "Nee! Geen sprake van!"

De doelgroep blijft dezelfde? "Absoluut. Het blijft 15-35 jaar, met het accent tussen 15 en 25, de laat schoolgaande jeugd en de beginnende werker. Het gaat nou eenmaal om advertenties voor de boodschappergroep en daarbinnen de quickspenders, de jongeren."

U bezit het grootste omroepblad van Nederland. "Het is onze cashcow. Ik heb wel eens jennend tegen CLT gezegd, hun 20 procent aandelen heb ik teruggekocht, je verdient meer op dat blad dan op je hele eigen onderneming. Een wekelijks oplage van 1,2 miljoen: 3,4 miljoen lezers. Dat hebben we en dat houden houden we."

Het lukte niet om Veronica FM uit HMG mee te nemen. "We willen het nog steeds wel kopen, maar ze wilden tv en radio houden. Veronica mag wel tot 35 procent ergens in deelnemen, maar wat moeten we met een belang in zeg Radio 538. Niks toch. We zijn geen beleggingsmaatschappij, ik wacht wel even. Volgend jaar doen we mee met de veiling van de radio- frequenties."

En TMF? "Ook in TMF zouden we 35 procent kunnen nemen en dat volgend jaar verhogen tot 50 of 60 procent. Maar Wegener wil het alleen als een pakket verkopen met Radio Gold en een deel van de internetactiviteiten."

TMF met zijn jonge kijkers en landelijke kabeldekking is toch ideaal? "Ja, maar het mag niet onder de naam Veronica. Het punt is ook hoeveel je er voor moet betalen."

Of hoe wanhopig je bent. "We zijn niet wanhopig. Helemaal niet. Dus zeg ik tegen Wegener, houd het maar. Het is te duur en ik ben ook niet echt geïnteresseerd. Wel in TMF, maar niet in Gold en al helemaal niet in jullie internet-activiteiten. Met Veronica Digitaal hebben we al een succesvolle onderneming die met winst draait - wat zeldzaam is op internet. Dat zetten we voort en bouwen we uit. We willen per 1 september alvast wat aan breedband gaan doen."

Het zijn weer bewogen tijden. "Veronica is inderdaad geen omroep waar je kunt voorspellen hoe het er volgende jaar uit ziet. Ik had na bijna tien jaar in april weg zullen zijn, maar toen we besloten de HMG te verlaten is dat verlengd tot 1 oktober en vervolgens heeft de ledenraad er oktober 2001 van gemaakt. En dan is het nieuwe Veronica al begonnen."

NRC Webpagina's
27 MEI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)