U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   O P I N I E
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s

Oude hits


BINNEN TIEN WEKEN heeft staatssecretaris Van der Ploeg aangedrongen op het werven van meer en een breder publiek voor zowel de Nederlandse film als voor de Nederlandse hedendaagse beeldende kunst. De NOS speelt direct braaf in op Van der Ploegs streven en komt met een plan voor een apart televisiekanaal voor kunst en cultuur.

Vierentwintig uur per dag moet dat kanaal culturele progamma's gaan uitzenden. Maar veel mag het niet gaan kosten en evenmin mag het concurreren met de omroepen, dus zal het worden ingevuld met oude programma's. En hoewel de NOS mikt op 'de liefheb ber' als kijker, dringt de programmaleider van de NPS aan op 'een zo groot mogelijk publiek'. Anders, voegt hij toe, wordt het nieuwe kanaal 'een vuilnisvat' met programma's 'die niemand wil'.

Achter deze opzet gaat inktzwarte wanhoop schuil. Dit idee getuigt van complete fantasieloosheid van de NOS: een herhaalkanaal presenteren als een culturele daad van belang. De wanhoop wordt nog scherper als je haar combineert met Van der Ploegs aanbevelingen. De Nederlandse film en de hedendaagse beeldende kunst: ze zijn nieuw, hebben zich nog niet bewezen en dus wil niemand ze. Smijt maar in het vuilnisvat.

Ga maar na. Kortgeleden ging 'Somberman's actie' in première, een film die lovende kritieken kreeg en ook nogal wat anderssoortige media- aandacht. Terecht of onterecht?

HET NEDERLANDSE PUBLIEK kan daar niet over oorde len, want het Nederlandse publiek gaat nauwelijks kijken. Het wordt hun ook niet gemakkelijk gemaakt: in Amsterdam blijft vertoning beperkt tot een klein, gespecialiseerd filmhuis. Maar in een Rotterdamse bioscoop werd de film letterlijk een keer vertoond voor een lege zaal. Dat is een ramp, maar maakt die ramp 'Somberman's actie' tot een slechte film, rijp voor het NPS-vuilnisvat? Nee dus. Het is een goede film en het Nederlandse publiek dat niet gaat kijken doet zichzelf tekort.

'Somberman's actie' is gemaakt met NPS-geld en zal t.z.t. worden opgenomen in het NPS-archief. Zal de film tot leven worden gekust op het nieuwe culturele kanaal van de NOS? Zou mooi zijn. Maar 'een zo groot mogelijk publiek' wordt er niet mee bediend. Dat stel 'liefhebbers' krijgt voor de zoveelste keer risicoloze ouwe hits opgedist, de shows van Wim Sonneveld, of voor de zoveelste keer het interview van Ischa Meijer met Annie M.G.Schmidt.

NRC Webpagina's
29 APRIL 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)