NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Geld of aandacht
Maarten Huygen
Nu moet ik publiciteit geven aan
het feit dat Maurice de Hond zoveel publiciteit krijgt voor de beursgang
van zijn internet-portefeuille. Die publiciteit is interessant nieuws,
want veel andere publicerenden hebben het al opgemerkt.
Na dit stukje verschijnt er weer een ander verhaal over het aanhouden van de
publiciteit. Hoe doet hij dat toch? En hij wordt nog eens uitgenodigd
door een talkshow waarvan de redactie vindt dat die De Hond in het
nieuws is. Ooit komt de publieke vaststelling dat het "akelig stil is
geworden" rond De Hond. Een ander is het daarmee eens en een derde ook,
waarop een vierde concludeert dat De Hond weer eens veel in de
publiciteit is. Dat kan zich ook tegen hem keren want als het misgaat,
houden de verhalen niet op. Dan gaan de investeerders op zoek naar een
onbekend gezicht. Gisteren praatte De Hond honderduit bij Barend en
Van Dorp. Voor zover u het nieuws nog niet weet: De Hond vindt
Newconomy een waardevolle investering. Hij zal zijn aandelen minstens
een jaar houden. De Hond vond de openingskoers redelijk, dus als u nog
niets hebt gekocht... Jan Mulder kon zich niet voorstellen dat De Hond
voor zijn plezier werkte. "Je doet het toch om rijk te worden?", vroeg
hij herhaaldelijk. De Hond zei dat hij van dit werk hield. "Waarom zit
jij dan hier?", vroeg De Hond aan Mulder. "Om het geld", zei Mulder.
"Niet voor je plezier?" "Helemaal niet". Uit een los gesprekje op
maandagnacht had ik begrepen dat Mulder net zoveel wil verdienen als
presentatoren Barend en Van Dorp. Ik geloof De Hond: ik kan me niet
voorstellen dat het die televisiepersoonlijkheden en bekende gasten
alleen om geld gaat. Ze genieten ook van de aandacht. Toevallig valt er
met die aandacht veel geld te verdienen maar als ze tussen beide zouden
moeten kiezen, hadden de meesten aandacht genomen. Vijftig jaar geleden
riep je de aandacht van de Heer aan, nu ga je voor de camera. Het is
volkssport. Dat is het fascinerende aan de documentaireserie Jambers
op RTL4, waar gewone mensen zich op hun intiemste momenten laten
volgen in die vreemde, Vlaamse nieuw-rijke mengeling van ontraditionele
ondernemingslust en burgerlijk conservatisme. Dat soort programma's moet
daar indruk maken. TV-maker Jambers volgt alleenstaanden die voor het
eerst contact leggen en beschrijft de personen alsof hij naar baltsende
grutto's zit te kijken. "Anita gaat vaak uit maar mist een
levenspartner. Ze leeft al tien jaar met haar zoon." Of: "Eric, een
sportieve, vlotte dertiger. Hij ziet er een beetje macho uit. Veel
vrouwen vallen op hem maar hij is huiselijk en houdt niet van disco's."
We zien Erwin, vroeg in de twintig, aangekleed worden door zijn mamma,
"zijn hartsvriendin". Hij woont nog thuis en heeft zijn eerste
afspraakje in een bioscoop met een meisje dat via een contactbureau is
aangezocht. Zijn moeder bekijkt hem, terwijl ze zittend op zijn bed
tegen de vergulde spijlen van het hoofdeinde leunt. Dan masseert ze voor
de spiegel gel in zijn haar. Ze doet zich jonger voor dan ze is, slank,
zwart broekpak, glinsterend sjaaltje gedrapeerd om de hals en
geblondeerd haar. Misschien is ze kapster of schoonheidsspecialiste. "Ik
wou dat ik ook een blind date had", verzucht ze.
De andere partij, Barbara, woont ook nog thuis en wordt gefilmd in haar
meisjesachtige slaapkamer vol popgroepaffiches, op het bed met haar
moeder die haar bij het contactbureau heeft ingeschreven. "Initiatief
nemen zal ze nie rap doen", zegt de moeder. "Ja", bevestigt het meisje.
Dan zien we beide partijen in hun auto's naar hun afspraak gaan door een
Vlaams veelbaans maanlandschap van asfalt vol stoplichten. De enorme
bioscoop is hypermodern. In de drukke aankomsthal flitsen
filmfragmenten, terwijl Erwin en Barbara elkaar voor het eerst de hand
schudden, ouderwets verlegen, maar ook weer niet zo verlegen dat wij
niet mochten meekijken.
|
NRC Webpagina's
20 APRIL 2000
|