U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

CD-verkopers tegen Internet


ROTTERDAM, 1 APRIL. Nationale organisaties van muziekdetaillisten hebben zich verenigd in de Global Entertainment Retail Alliance, GERA, omdat zij vrezen voor de negatieve gevolgen die hun leden van nieuwe Internet-technologieën ondervinden. Dit heeft de Nederlandse vereniging van Grammofoonplaten detailhandelaren bekend gemaakt. De GERA, opgericht door organisaties uit Australië, Canada, Duitsland, Mexico, Nederland, Nieuw-Zeeland, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten, zegt meer dan 65 procent van de wereldwijde markt van de muziekdetailhandel te vertegenwoordigen, en gaat zich bezighouden met 'de negatieve gevolgen van technologische ontwikkelingen, verouderde wetgeving en piraterij'.

De oprichting van GERA is een reactie op recente technologische ontwikkelingen zoals MP3, die het mogelijk maken voor consumenten om muziek rechtstreeks van de leverancier op Internet te downloaden zonder tussenkomst van detailhandelaren. De organisatie is verontrust over de 'wedloop' om geluidsopnamen te leveren via Internet, die de privacy van consumenten niet zou waarborgen en tot een te grote krachtenbundeling van de leveranciers zou leiden. De belangenvereniging stelt bovendien dat de nieuwe technologieën de 'gebruikersvrijheid' van consumenten kunnen beperken. Daarnaast bepleit de GERA een uniformere internationale wetgeving op het gebied van e-commerce, om concurrentie te beperken. Hoe dit de consument ten goede zou komen legt de GERA echter niet uit.

NRC Webpagina's
1 APRIL 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)