U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
24/7 Media Europe ad
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Air Holland

Mogelijk pilotenstaking

Air Holland opnieuw in de verkoop

Door ESTHER ROSENBERG
ROTTERDAM, 25 MAART. De nieuwe eigenaren van Air Holland, onder wie de broers A. en G. van der Valk, willen na enkele maanden alweer van hun luchtvaartmaatschappij af.

Deze week hebben de aandeelhouders van Air Holland het bedrijf proberen te verkopen aan chartermaatschappij Germania en touroperator Sudtours. Germania haakte op het laatste moment af. H. Mosselman, eigenaar van Sudtours en aandeelhouder van Air Holland voor het doorstartte naar de maatschappij in zijn huidige vorm, betreurt dat Germania zich terug heeft getrokken. "Ze hadden er geen goed gevoel over." De misgelopen verkoop is niet het enige probleem dat Air Holland heeft. Negentien piloten hebben een rechtszaak aangespannen tegen de maatschappij. Zij eisen uitbetaling van hun salarissen over de maanden januari en februari. Ook willen ze zo snel mogelijk vlieguren maken. De piloten zijn als gedeelte van de boedel overgegaan naar het nieuwe Air Holland en zouden zo dezelfde arbeidsvoorwaarden behouden. Dit bevestigt curator M. Pannevis van Air Holland.

Vervolgens legden de nieuwe eigenaren het personeel toch nieuwe contracten voor met slechtere arbeidsvoorwaarden. Hierover hebben beide partijen enige tijd onderhandeld. Op het laatste moment is het juist de directie geweest die niet heeft willen tekenen. Er is geen geld voor. De piloten hebben in de afgelopen maanden wel werk verricht voor het nieuwe Air Holland. De zaak dient vrijdag bij de rechtbank in Haarlem.

Directeur J. Heppener ziet de toekomst van Air Holland somber in: "Drie maanden na dato zie ik geen positieve actie." Tegen zijn tachtig personeelsleden heeft Heppener gezegd dat ze "zich op hun toekomst moeten beraden." De aandeelhouders hebben nog steeds geen geld ter beschikking gesteld voor een operationele chartermaatschappij. Bovendien vertrekt Heppener per 1 april. Behalve directeur is hij de enige 'accountable manager', wat betekent dat alle vergunningen van Air Holland op zijn naam staan. Een opvolger in beide functies is Heppener zelf niet bekend.

Verder ruziën de aandeelhouders en de curator ovr gemaakte afspraken. Nadat de chartermaatschappij vorige zomer in financiële problemen kwam, presenteerde curator Pannevis een dag voor kerst een nieuwe groep investeerders die Air Holland van een faillissement zou redden. Dit waren onder meer de gebroeders Van der Valk (van de gelijknamige keten) en vliegschoolhouder N. Verduijn. Deze aandeelhouders zeggen nu dat Pannevis hen bij de verkoop een verkeerde voorstelling van zaken heeft voorgespiegeld.

NRC Webpagina's
25 MAART 2000


( a d v e r t e n t i e s )

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

24/7 Media Europe ad

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)