R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Internetreclame doet dik
Z.C.A. LUYENDIJK
Nauwelijks specifieker gaat het bedrijf Lycos te werk. In het tv-spotje voor de Nederlandse site van deze 'zoekmachine' komt een hond in een oogwenk terug met het gezochte, zoals een shirtje van Manchester United. Ook bij Lycos gaat het er duidelijk om de naam te vestigen, om surfers en adverteerders te lokken, en niet om de inhoud. Wie zoekt naar alternatieve behandelmethoden van longkanker in de VS wordt geacht elders zijn heil te zoeken, is impliciet de boodschap. Lycos is voor het grote publiek en de leuke dingen. Geld verdienen - wat klinkt dat toch ouderwets - wil ook '24hours', een site van onder andere Elsevier, dat in een spotje de kantoorwereld observeert met een infrarode nachtkijker. De kijker mag daaruit op maken dat via de site gekeken wordt naar... tja, wat eigenlijk? Naar activiteiten die zich in het donker afspelen? Naar gebeurtenissen 's nachts? Alleen een bezoek aan de desbetreffende site kan de vraag beantwoorden en ook in dit geval is dat precies wat het bedrijf beoogt: consumenten en potentiële adverteerders over de streep trekken om www.etc in te typen. Wie zijn nieuwsgierigheid kan bedwingen is voor serieuze, actuele informatie altijd beter af bij de BBC, of een van de grote internationale kranten. Een uitzondering op de inhalige bolcommers en gewichtigdoeners van '24hours' is Wanadoo - een 'provider' van internetaansluitingen - dat met een allegorie op de honderdduizenden punt.nl'n in dit land zijn naam uit de grijze massa probeert te tillen. Een uiterst efficiënt spotje, vermoedelijk tegen een fractie van het bedrag dat bol.com heeft uitgegeven. Dat heet 'slimme economie': vraag en aanbod beïnvloeden tegen lage kosten met een stevig product, waar iedereen beter van wordt.
|
NRC Webpagina's
24 MAART 2000
|
Bovenkant pagina |