U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

De afstandsbediening van Internet


Zonder plaatjes en interactieve toeters en bellen is 'Startpagina' in korte tijd de op één na drukstbezochte website van Nederland geworden. Gemaakt door 500 vrijwilligers blijkt het een ideaal startpunt voor surfers.

MARIE-JOSÉ KLAVER

"Vorig jaar hebben we zelfs een beetje winst gemaakt. Eigenlijk hoort dat helemaal niet voor een Internetbedrijf. Wat doen we fout?" Durk Jan de Bruin, oprichter van de succesvolle Startpagina, zegt het lachend. Hij gelooft niet in de Nieuwe Economie van bedrijven die ondanks dat ze maandelijks miljoenen verliezen een torenhoge beurswaarde hebben.

De Bruin (37), informaticus, pakt het anders aan met Startpagina, een website met handige links waaraan 500 dochterpagina's hangen met een eigen specialisatie (telecom, reizen, muziek). "Startpagina is heel bewust een virtuele organisatie. We hebben geen kantoor en geen werknemers."

Startpagina is een groot succes. De hoofdpagina (www.startpagina.nl) en de onderliggende deelpagina's worden dagelijks meer dan 1 miljoen keer opgevraagd. Met 30 miljoen pagina's per maand is Startpagina de op één na grootste website in Nederland. Alleen op de zoekmachine Ilse is het drukker.

Het idee achter Startpagina is simpel. Op de openingspagina staan verwijzingen naar praktische sites, zoals de telefoongids, zoekmachines, krantensites, teletekst en vacaturebanken. Precies de informatie die een beginnende Internetter zoekt en die de wat meer ervaren gebruiker altijd dicht bij de hand wil hebben.

De deelpagina's, waar er nu meer dan 500 van zijn, richten zich op één thema. De meeste beheerders van dochterpagina's zijn ook deskundigen op het gebied van hun thema. In totaal rubriceert Startpagina 100.000 links.

De vormgeving van Startpagina en de deelpagina's is simpel en overzichtelijk. Op de sites staan geen plaatjes en ingewikkelde interactieve toeters en bellen. De links zijn ingedeeld in tabellen met kopjes erboven.

Op de hoofdpagina staan geen advertenties. "De meeste bezoekers willen dat niet. Het zou de pagina ook langzamer maken", zegt De Bruin. De dochterpagina's mogen zelf weten of ze advertenties plaatsen of niet. De helft van de opbrengst gaat naar Startpagina BV, het bedrijf waar De Bruin de site sinds kort in onder heeft gebracht.

Startpagina is een nieuwkomer op de Internetmarkt. Het werd pas eind vorig jaar gelanceerd. Waar komt het succes vandaan?

"Wij voorzien in een behoefte. Internet is een groot doolhof voor veel mensen. Je zou Startpagina als de afstandsbediening van Internet kunnen zien. Je gaat achter je pc zitten, je klikt en je bent waar je wilt zijn", aldus Durk Jan de Bruin.

"Ik vergelijk Internet vaak met een grote bibliotheek waar alle boeken door elkaar staan. Bezoekers zoeken eindeloos maar kunnen niets vinden. Bij Startpagina zijn 500 bibliothecarissen constant aan het ordenen. Ze zoeken op het gebied van hun vak of hobby het beste uit."

De kracht van Startpagina is het enthousiasme van de vrijwilligers, vertelt De Bruin. Ze besteden gemiddeld ieder een uur per dag aan het bijhouden van hun site. "Dat is elke maand 15.000 uur deskundigheid."

Bernd de Nijs is een van die vrijwilligers. Hij is de maker van de Telecompagina (telecom.pagina.nl) en besteedt elke dag een half uur aan het actualiseren van zijn pagina. "In het weekeinde nog wel langer." De Nijs (35), die bij een groot telecombedrijf werkt, zegt 25 tot 30 e-mails per dag te krijgen van bezoekers. "Er zitten veel vragen tussen als 'Ik moet een scriptie schrijven over SMS, kun je me helpen?', 'Wat is het netnummer van Abcoude?', dat soort dingen."

De Nijs maakt gebruik van de mogelijkheid om advertenties op zijn telecompagina te plaatsen. Met 2.000 bezoekers per dag is dat de moeite waard. Hoeveel hij verdient wil hij niet zeggen. Hij kiest de adverteerders zelf uit. "Omdat ik zelf bij een telecombedrijf werk, wil ik geen advertenties voor andere telecombedrijven."

Ellen van Varik, die de Kinderpagina maakt (kinder.pagina.nl) wil bewust geen advertenties. De pagina, die 60.000 keer per maand wordt opgevraagd, is bedoeld als veilige omgeving voor kinderen. "Er staat op Internet veel materiaal dat ongeschikt is voor kinderen. Als je Britney Spears intikt bij een zoekmachine, krijg je ook sekssites te zien." Van Varik (26), adjunct-directeur van een kinderdagverblijf, besteedt twee uur per dag aan het bijhouden van de Kinderpagina en de Babypagina, een andere deelpagina die ze onder haar hoede heeft genomen. "Ik ben net een dag minder per maand gaan werken om meer tijd vrij te hebben voor de pagina's."

Durk Jan de Bruin heeft net zijn baan als Internet consultant bij het bedrijf HLM Triangle opgezegd. Kort na de oprichting van Startpagina in 1999 is hij een dag minder gaan werken om meer tijd voor de site te hebben. Nu loopt de site zo goed dat De Bruin zichzelf en de webmaster Jan Willem Tjaden, die alle contacten met de dochterpagina's onderhoudt, een salaris kan betalen uit de advertentie-opbrengsten.

"Mij gaat het niet om de commercie", zegt De Bruin, die wel blij is dat hij geen 70-urige werkweken meer hoeft te maken. Hij wil zich nu volledig wijden aan het verder uitbouwen van de Startpagina. "Mijn droom is het om de grootste website van Nederland te worden."

(www.startpagina.nl)

NRC Webpagina's
11 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)