U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

M A K E R S :
Mevrouw de TROS

JAPKE-D. BOUMA
Het blijft riskant voor een omroep, een middagmagazine. Voor je het weet wordt het geassocieerd met het tuttige Koffietijd of Jos op 1. "Ik denk dat ze daarom mij gevraagd hebben', zegt Tineke Verburg. "Omdat ik veel zakenprogramma's gedaan heb dachten ze misschien dat het met mij wat minder kneuterig zou worden."

Maar een beetje kneuterig is het wel gebleven; Verburgs nieuwe programma Lunch TV (op werkdagen op TV2). Een tafel met een gezellige hoofdgast, een televisiekok die een lunchgerechtje maakt en een item over gezondheid, voeding of huisdieren. Erg vernieuwend is het niet. "Ja hallo zeg! We maken middag-tv", verdedigt Verburg zich. "Er kijkt een ouder publiek. Dan moet je niet gaan doen of je een wereldtalkshow aan het maken bent. Of de revolutionaire Paul de Leeuw gaan lopen uithangen. Alhoewel ik dat best zou willen. Ook leuk hoor, satire."

Tineke Verburg (44). Nog veel meer TROS dan Ivo Niehe en Linda de Mol bijelkaar. Mevrouw de Tros. Vertrouwd, al 21 jaar bij dezelfde werkgever. Mensen vragen haar wel eens, of ze niet eens wat anders wil na al die tijd. "Maar ik hoef me niet zo nodig te ontworstelen aan de TROS. Ik heb er altijd de gelegenheid gekregen heel veel verschillende dingen te doen." Ze begon er als omroepster en als ze haar tóen hadden voorgesteld een showprogramma te gaan doen had ze ja gezegd. "Maar tot mijn stomme verbazing vroegen ze me voor het informatieve genre." En dus rolde ze de serieuze hoek in. Ze was verslaggever voor TROS Aktua, presenteerde TROS Aktua in Bedrijf, TROS Aktua Medisch en het filmprogramma Hollywood Boulevard. Maar haar grootste succes werd het spelletje Triviant; na twaalf jaar nog altijd even succesvol. "Die tafel is van mij. Daar komt niemand anders achter. En als ze stoppen met Triviant, neem ik hem mee naar huis."

Ze maakt zich zorgen over de toekomst van de informatieve programma's van de TROS nu de drie publieke netten opnieuw worden ingedeeld. Amusement en spelletjes blijven op TV2, maar informatie en cultuur zullen waarschijnlijk verhuizen naar Nederland 1 en 3 waar deze volgens de nieuwe netprofilering beter tot hun recht komen. "Lulkoek, die hele profilering", vindt Verburg. Ze is bang dat de informatieve programma's van de TROS tussen wal en schip zullen vallen omdat niemand ze wil hebben, en vervolgens helemaal verdwijnen.

"Je kan zeggen wat je wilt van de TROS, dat het zo oppervlakkig is, en er termen als vertrossing tegenaan smijten, maar ik vind dat die omroep in de loop van de jaren best een eigen smoel heeft opgebouwd. Natuurlijk, het is ons ooit opgelegd om minstens 20 procent aan cultuur en informatie te brengen. Maar inmiddels hoort dat gewoon bij de TROS. Heel jammer als dat door de nieuwe zenderindeling zou verdwijnen."

NRC Webpagina's
11 MAART 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)