U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T I J D S C H R I F T :
Nieuw: met kleur en foto's

FRISO ENDT
Het was even schrikken gistermorgen voor de 83.000 Europese lezers van 's werelds chicste zakenkrant, The Wall Street Journal Europe. Voor de eerste maal in de geschiedenis kleur op de voorpagina, een kop rechtsboven over drie kolom, en een 'column One' boven de eerste kolom links op de voorpagina.

In een brief aan de lezers legt hoofdredacteur Frederick Kempe uit dat sedert gisterochtend de krant uitgebreid en veranderd is. "Europa's zakelijke landschap is dramatisch aan het veranderen en wij zien daarin een historische mogelijkheid", zegt hij.

Dagelijks publiceert de WSJE nu een nieuw derde katern, genaamd 'Networking', dat zich richt op de nieuwe economie. Ook wordt een extra pagina politiek en economisch nieuws ingevoerd, wordt Opinie uitgebreid met een extra pagina en komt er meer aandacht voor persoonlijke financiën en financiële markten. Tegelijkertijd wordt de Europese redactie (met hoofdkwartier in Brussel) met twintig procent uitgebreid, wordt de krant in meer Europese steden tegelijkertijd gedrukt en wordt in de komende vijf jaar 60 miljoen euro extra in de krant geïnvesteerd. Kleur! Het heeft iets van vloeken in de kerk, want de Journal is de bijbel van de dagbladpers. "Als het in die krant staat moet het waar zijn", riep de chef economie van NRC Handelsblad toen de Journal in december 1973 in een volle pagina publiceerde dat een "hoge Nederlandse functionaris" een miljoen dollar van Lockheed had geaccepteerd en erbij vertelde dat die functionaris Bernhard heette.

Verslaggevers worden vaak in de gelegenheid gesteld zich soms maanden in een bepaald onderwerp te verdiepen. Tot nu toe begonnen dergelijke 'diepte'-reportages in de eerste en zesde kolom op de voorpagina met een overlees van soms een halve pagina ergens verderop in de krant. Afgelopen zaterdag werd een dergelijke reportage gewijd aan het fenomeen van het tekort op de arbeidsmarkt in ons land, terwijl in andere Europese landen de werkloosheid nog op gemiddeld negen procent staat. De komst van de euro heeft met de groei van de Wall Street Journal Europe veel te maken, aldus hoofdredacteur Kempe. Juist omdat de krant vorig jaar in Europa met een groei van 17 procent naar een oplage van 83.000 is geklommen moet de kwaliteit van de WSJE daarmee gelijke tred houden, vindt hij. "Wij menen dat wij daarvoor het perspectief kunnen bieden en ook over de bronnen beschikken in de groei van de Europese economie mee te dingen. De krant beschikt over meer verslaggevers dan welke krant ter wereld, namelijk 300 in Europa alleen en 1.650 wereldwijd.

Voorlopig wordt de nieuwe lay-out, ontworpen door de consultant Maria Garcia die dat ook heeft gedaan voor onder meer Het Parool, Die Zeit en de San Francisco Chronicle, alleen in Europa toegepast. In de Verenigde Staten blijven alleen de fijn getekende hoofden van de geïnterviewde captains of industry de pagina's sieren. Dat is ook het geval voor de Aziatische editie en de Interneteditie. "Voorlopig", zegt Kempe voorzichtig. "En onze kwaliteit blijft conservatief", voegt hij er aan toe.

NRC Webpagina's
8 FEBRUARI 2000


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)