U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Daewoo

Klant Daewoo 'stelt geen vragen'


Autofabrikant Daewoo staat aan de rand van het faillissement. Financieel Korea houdt zijn adem in, maar de Nederlandse importeur kent geen vrees.

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 26 JULI. De ruim 16.000 Nederlanders die dit jaar waarschijnlijk een Daewoo zullen kopen hoeven zich geen zorgen te maken. De Nederlandse importeur van de noodlijdende Koreaanse autofabrikant ziet de toekomst zonnig in. Het moederbedrijf balanceert op de rand van het faillissement, "maar wij zullen de de vruchten plukken van deze ontwikkeling", voorspelt J. Vroom van Daewoo Nederland. Daewoo is als een van de laatste Koreaanse conglomeraten (chaebols) begonnen aan een ingrijpende reorganisatie. "Scheepswerven en elektronicadivisies worden verkocht maar Daewoo blijft investeren in de automobieltak," zegt Vroom. "De autoproductie is de nieuwe speerpunt van Daewoo."

Voor een definitieve ondergang van het moederbedrijf zegt hij niet bang te zijn. "Daewoo kan niet failliet". De Koreaanse regering, het IMF en ook directeur Kim Woo-choong staan daarvoor volgens Vroom garant. Directeur Kim heeft zijn eigen vermogen met het lot van zijn bedrijf verbonden. Vroom: "Dat zegt wel genoeg over zijn vertrouwen in de goede afloop." Tijdens de Aziatische crisis hield de Daewoo-importeur zijn hart vast, maar nu straalt het bedrijf weer vertrouwen uit. "De Koreaanse economie veert weer op. En zo zal het Daewoo ook vergaan."

Uiteindelijk zal Daewoo alleen maar beter worden van de economische crisis in Korea, meent Vroom. Ten tijde van de crisis bleef Kim investeren in de autobranche. "Toen iedereen verkocht, kocht hij de fabrieken van Ssang Yong, die vierwiel aangedreven auto's maakt. Daewoo had die nog niet in het assortiment. Nu krijgt Daewoo, wegens de enorme schulden van zo'n 50 miljard dollar, een tik op de vingers".

Daewoo heeft wereldwijd een productie van 2,5 miljoen auto's per jaar. In 1999 worden er volgens eigen prognoses in Nederland 16.500 verkocht. "Het nieuwe model, de Matiz, is niet aan te slepen", bevestigen enkele dealers. "En de klant, die stelt geen vragen."

NRC Webpagina's
26 JULI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Playboy - Alles wat mannen boeit
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)