U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   B I N N E N L A N D
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
NRC Webeditie voor het buitenland
Om 19.00 uur ververst

NRC lanceert webeditie voor buitenland


Met de uitbreiding van de elektronische editie wil NRC Handelsblad sneller en op maat gesneden nieuws leveren aan abonnees in het buitenland.

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 6 JULI. NRC Handelsblad heeft vandaag een nieuwe website geopend: de Webeditie voor het buitenland (http://buitenland.nrc.nl). Deze site, de eerste besloten Nederlandse krantensite op Internet, is bedoeld voor Nederlanders in den vreemde die zo via Internet op de hoogte kunnen blijven van het nieuws in hun vaderland. Bijna alle artikelen die in de papieren krant en in de Weekeditie voor het buitenland verschijnen, zullen ook op deze site te lezen zijn. De huidige publieke site van NRC Handelsblad (www.nrc.nl) blijft gewoon bestaan. De site zal de komende twee weken voor iedereen toegankelijk zijn. Na 20 juli wordt de Webeditie voor het buitenland afgesloten en is toegang slechts mogelijk voor de lezers van de Weekeditie van NRC Handelsblad, een 24 pagina's tellende krant voor NRC Handelsblad- abonnees in het buitenland.

Deze krant is samengesteld uit het Nederlandse en internationale nieuws van de voorafgaande zes krantendagen. Deze abonnees krijgen binnenkort een persoonlijk wachtwoord, waarmee ze op de site kunnen inloggen. NRC Handelsblad is de enige Nederlandse krant met een weekeditie voor het buitenland. Al in 1846 lanceerde de toenmalige Nieuwe Rotterdamse Courant een maandeditie voor 'de Oost' die in Oost- en West-Indië, China en Japan werd gelezen door Hollandse koopmannen. Anno 1999 wordt de weekeditie voor het buitenland gelezen door ruim 10.400 abonnees, verspreid over 180 landen. Een groeiende groep Nederlanders in het buitenland wil echter dagelijks op de hoogte worden gehouden van wat zich in het vaderland afspeelt. De krant bedient verschillende doelgroepen, van mensen die zich enkele jaren in het buitenland vestigen tot Nederlanders die emigreren.

De financieel goed renderende Weekeditie kan echter niet meer aan alle wensen van de lezers voldoen zonder tegen aanzienlijke kosten het aantal pagina's uit te breiden. Bovendien blijkt snelle bezorging in sommige landen problematisch.

Met de nieuwe site beoogt NRC Handelsblad te voldoen aan de eis van snelle nieuwsvoorziening en de uiteenlopende interesses van de lezers in den vreemde. "We willen de lezer beter van dienst kunnen zijn", zegt hoofdredacteur Folkert Jensma. "We merkten dat de algemene site door veel mensen in het buitenland werd bezocht en belangrijk werd gevonden." De nieuwe site is tevens een poging om de papieren Weekeditie te "verdedigen" tegen het nieuwe medium Internet.

Het belangrijkste verschil met de huidige publieke site is dat op de nieuwe site bijna alle artikelen uit de papieren krant, inclusief het dagelijkse economie katern en de maandagse sportbijlage, te lezen zullen zijn. Dat zijn er dagelijks ruim honderd, de publieke site wordt dagelijks met slecht vijftien tot twintig artikelen ververst. Alleen artikelen van freelance auteurs die geen overeenkomst hebben getekend voor het elektronisch hergebruik, zijn niet op de nieuwe site te zien.

Om het navigeren tussen deze artikelen makkelijk te maken, is door het Amsterdamse ontwerpbureau DC3/BRS Premsela Vonk een geheel nieuwe navigatie structuur ontworpen met 'lopende' koppen, een soort lichtbalken. Wanneer de bezoeker van de site hierop klikt, komt hij 'in' het artikel. Bij enkele artikelen vindt de lezer een context-knop, waarmee artikelen over hetzelfde nieuwsonderwerp te vinden zijn. Zo is de geschiedenis van een nieuwsbericht te reconstrueren. De artikelen blijven een week op de site staan. Eerder werden besloten sites van onder andere de New York TimesFinancial Times na enige tijd weer opengesteld voor het algemene (niet-betalende) publiek.

NRC Webpagina's
6 JULI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Playboy - Alles wat mannen boeit
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)