U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Kort geding gratis dagblad

Oprichters Metro ruziën met eigenaar

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 6 JULI. De initiatiefnemers van het twee weken oude gratis dagblad Metro hebben ruzie gekregen met de eigenaar van deze krant, Metro International. De drie initiatiefnemers vinden dat Metro International financiële afspraken niet nakomt. Ze spannen een kort geding aan.

Het drietal Bart Lubbers, Falk Madeja en Tiago Jurgens beweert twee jaar geleden de afspraak te hebben gemaakt om voor het symbolische bedrag van vierduizend gulden een aandeel van tien procent in het bedrijf te mogen kopen als Metro zou verschijnen. Dit als beloning voor de twee jaar dat zij gratis gewerkt hebben om de Zweedse formule voor Metro in Nederland te introduceren. Zij zeggen deze afspraak door advocatenkantoor Trenité en Van Doorne zwart op wit te hebben laten stellen. Moedermaatschappij Modern Times Group (eigenaar van Metro International) zegt van niets te weten. Zij is akkoord met het aandeel van tien procent, maar wil daarvoor 440.000 gulden hebben. Daarnaast vindt zij echter dat het drietal ook voor tien procent in de aanloop- en exploitatiekosten van de onderneming moet bijdragen. Jurgens, Lubbers en Madeja zeggen dat niet te kunnen betalen.

Het drietal ontdekte twee jaar geleden dat de Zweedse Modern Times Group succesvol was met een gratis krant in de metro van Stockholm. De drie benaderden het Zweedse management met het idee om de formule naar Nederland te halen. Volgens Bart Lubbers overtuigde het drietal MTG om de kranten aan treinreizigers te gaan uitdelen. Dit was nieuw voor Metro. In Zweden wordt de krant slechts in de metro verspreid. Lubbers zegt dat het drietal vervolgens op eigen kosten een dummy maakte, de onderhandelingen met de NS voerde en presentaties gaf om het initiatief van de grond te krijgen. Inmiddels is ook Sp!ts, een initiatief van holding de Telegraaf, op de stations verkrijgbaar. Volgens Madeja heeft deze krant door al het geruzie een kans gekregen. "Metro had maanden eerder kunnen verschijnen. Maar ze hebben er zo veel tijd in gestopt om ons te bevechten, dat Sp!ts alle ruimte kreeg." De Modern Times Group (MTG) is zich van geen kwaad bewust. Volgens een woordvoerder van het bedrijf is vierduizend gulden veel te weinig, maar zijn Madeja cs meer dan welkom een aandeel van 9,99 procent in Metro te nemen. Het drietal heeft volgens MTG echter niets meer van zich laten horen. Of de prijs nu 440 duizend bedraagt, wil MTG niet zeggen. "Maar als ze niet snel reageren, willen andere investeerders misschien wel het aandeel kopen."

NRC Webpagina's
6 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)