NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Kunst of volksvermaak
BERT DETERMEIJER
Uitvoerig heeft kunstenaar Theo
Jansen zitten prutsen aan zijn 'dakbeest'. Het is een wonderlijke
spinachtige constructie van pvc-buisjes. Het gevaarte is op een plat dak
in de Utrechtse binnenstad getakeld en staat er pontificaal, alsof het
zich koestert in de zon. "Er is tòch iets dat blokkeert,
hè?" zegt een stem. Prompt is er een windvlaag en begint het
dakbeest te wandelen. Jansen moet rennen om te voorkomen dat zijn
creatie het dak af stort.
Het is een van de hilarische momenten in de documentaire die Leon Giesen
maakte over de voorbereidingen voor de openluchttentoonstelling
Panorama 2000. Zo'n twintig kunstenaars hebben op uitnodiging van
directeur Sjarel Ex van het Utrechtse Centraal Museum het dak van
Utrecht aangekleed. Uitgangspunt is dat de kunstwerken vanaf de Dom zijn
te bezichtigen. De reportage geeft een fraaie verdieping aan het
spektakel. Ex vertelt hoe de vonk oversloeg toen hij op het Empire State
Building stond, kunstenaars leggen uit wat hen bezielt en vervolgens
komt het geploeter in beeld De Delftse kunstenaar Theo Jansen komt
uitgebreid aan bod en dat is terecht. Hij heeft op de
arrondissementsrechtbank zijn dakbeesten gezet, maar vanaf de Dom is
niet te zien hoeveel monnikenwerk daarmee gemoeid was. Je moet weten
waar ze liggen om ze te herkennen. Ze voegen zich naar de stad. (Ergens
op een dak ligt een stapeltje oude tv-masten. Blijkens de catalogus
maken zij geen deel uit van de expositie.) Het andere uiterste is het
autorad van John Körmeling uit Eindhoven. Van hem is het concept,
een fabrikant van kermisattracties voert al het werk uit. Het zorgt voor
fraaie opnames, mede dankzij een inspectie door het Liftinstituut. Het
rad is onmiskenbaar een bijdrage aan het profiel van Utrecht. Voor
sommige Utrechters het toppunt van onzinnigheid. Körmeling maakt in
een diapresentatie duidelijk dat zijn provocatie in de lijn ligt van
eerdere afgewezen ideeën.
Een tussengeval blijkt de Utrechtse kunstenares Karin van Dam. Zij heeft
een 'Quartier du Vent' aangericht op het dak van de Buurkerk.
Bouwvakkers voeren het uit en Van Dam geeft de instructies, leunend over
een dak. Tijdens het werk veranderen de inzichten, want het quartier mag
niet te windgevoelig worden.
In kringen van deskundigen is de vraag opgeworpen of Panorama
2000 kunst is of slechts volksvermaak. De kwestie wordt aangesneden
door Marc Ruygrok. Hij liet een vliegende schotel een noodlanding maken
op het hoofdkantoor van het gebouw van de Nederlandse Spoorwegen.
Ruygrok is simpel in zijn verklaring: "Ik wil een vliegende schotel
maken die uitstijgt boven het cliché."
De documentaire van regisseur Leon Giesen en cameraman Marcel Prins kan
natuurlijk niet tippen aan het mega-effect dat Panorama 2000
beoogt. Ze hebben er wèl mee gespeeld. Men ziet arbeiders een
glazen dak installeren ten behoeve van 'The Glass Ceiling' van Otto
Berchem. Belangstellenden kunnen vanaf de Dom de bewoners van het
betreffende pand bestuderen/begluren. In de eindshot ziet men vanwege de
lichtinval niets meer door het glazen dak. Nieuwsgierigen zullen dus
toch de Dom moeten beklimmen. Het Uur van de Wolf: Panorama 2000,
Ned.3, 23.24-0.14u.
|
NRC Webpagina's
28 JUNI 1999
|