M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Craig Barrett van Intel
'Wat gebeurt er met de dokters?'
AMSTERDAM/DEN HAAG, 26 JUNI. Rond kerst werd Craig Barretts zoon ziek. Het was kanker, in een vorm die alleen jonge mannen treft. Craig Barrett keek op de site van Web MD, waar alles is te vinden over ziektes en de behandeling ervan. (Intel stak er zelf geld in.) "Binnen een paar uur", zegt Barrett, "wist ik dat deze kanker in drie soorten voorkomt, kende ik de laatste onderzoeksgegevens en had ik een overzicht van alle mogelijke therapieën." De arts, bij wie hij met zijn zoon een paar dagen later op consult ging, kon hem geen nieuws vertellen. Waarom vertelt Barrett dit? Omdat hij wil laten zien dat door Internet nog veel meer gaat veranderen dan hoe mensen hun boodschappen doen of met elkaar chatten. Internet, zegt hij, verandert de machtsverhoudingen. Maandag was hij in Israel, dinsdag in Londen, woensdag in Milaan, donderdag in Madrid. En vrijdagmiddag stapt hij, fris alsof hij een week met vakantie is geweest, in het Mercedesbusje dat hem van Amsterdam naar Den Haag zal brengen. Ná de persconferentie in het Hilton - Intel gaat investeren in World Online. En ná een gesprek met loco- burgemeester Jaap van der Aa - Amsterdam wil de elektronische mainport van Europa worden. Maar kijk naar de hofhouding om Barrett heen en je begrijpt waarom hij niet moe is. Een bezoek van de CEO van zoiets groots als Intel (beurswaarde 110 miljard dollar) lijkt op een bezoek van een president van een middelgroot land. Voor elke verplaatsing, elk gesprek, elke ontmoeting staat een hele crew klaar van pr-mensen, assistenten en chauffeurs. Met Barretts zoon gaat het inmiddels weer veel beter. Hij stuurde, zegt zijn vader, deze week iedere dag optimistische emails. "I am very happy." "Wat denk je", zegt Barret, " wat er met een arts gebeurt als hij tegen zijn patiënt zegt dat een operatie de enige oplossing voor zijn kwaal is en die patiënt antwoordt dat daar in Engeland of Australië heel anders over wordt gedacht?" Die arts wordt bescheiden, denkt Barrett. En neem de rolverdeling op school, zegt hij. Het hele onderwijs, met klaslokalen en boeken en docenten die het voor het zeggen hebben - dat verandert ook door Internet. "Al die instituties die al meer dan honderd jaar zijn zoals ze zijn, die gaan de komende jaren een revolutie doormaken." Eén klikje met de muis, of straks, als computers kunnen luisteren, één woord, en de regering weet van iedereen of die voor of tegen rekeningrijden en een gekozen burgemeester is. Waar Barrett zich nu al op verheugt: dat adverteerders zich straks rechtstreeks en heel persoonlijk op klanten kunnen richten. "Niet meer dezelfde boodschap voor iedereen, maar een speciale boodschap voor mij. Hi Craig, je hebt laatst twee romans van Grisham gekocht, weet je wel dat deze schrijver net een nieuw boek heeft gepubliceerd? Vind je het leuk als we het voor een speciale prijs bij jou thuis brengen?Hij schatert. Ja, Barrett hoort weleens tegenwerpen dat mensen nooit allemaal op Internet zullen gaan - heel veel zijn er bang voor of ze snappen het niet. "Laatst zeiden een paar Portugese journalisten dat in hun land winkelen via Internet niet kon aanslaan, want Portugezen willen dat niet, dat gehannes met creditcards. Het paste niet hun cultuur, zeiden ze." Wat antwoordde Barrett? "Ik heb vriendelijk naar ze geluisterd. En ik dacht: jullie krijgen nog eerder ongelijk dan jullie denken." Wat bespreekt een CEO van Intel met een loco-burgemeester van Amsterdam? "Amsterdam", begint Barrett - en dan onderbreekt hij zichzelf, hij wil eerst weten hoeveel inwoners de stad heeft. "Heel wat minder dan Singapore", zegt hij dan. Maar de overeenkomst: "De besturen van die twee steden zijn zeer agressief in de opbouw van infrastructuur voor Internet. Ze denken op de lange termijn." En waar veel nieuwe mensen op Internet gaan, zijn veel nieuwe pc's nodig, intel inside. In Rusland, en trouwens in de meeste landen, zegt Barrett, is het tijdverspilling om met stadsbesturen te praten. "Ze hebben toch geen invloed." En dan doet hij het dus niet. Op de cocktailparty in Hotel Des Indes zijn er toespraken - kort en uit het hoofd - van de Technische Universiteit Twente en van Twinning Network (organisatie voor beginnende IT-bedrijfjes, opgezet door onder anderen Roel Pieper). Ze krijgen geld van Intel om plannen te ontwikkelen en uit te voeren. Bij de witte wijn zegt een marketingman van Microsoft tegen een pr-vrouw van Intel dat hij niet snapt waarom Intel geld steekt in World Online. "Wat moet een chipsfabrikant nou met een Internet-provider?" "Wacht," zegt de pr-vrouw. Ze loopt weg en komt terug met Tim Keating, de Intel-man die de deal met World Online gesloten heeft. "Waarom snap je dat niet?", zegt hij tegen de man van Microsoft. "World Online is toch de grootste? Wij hebben er toch voordeel bij als iedereen een abonnement neemt?" "Je kunt overal wel in gaan zitten", zegt de Microsoft-man. "Je weet nu al dat driekwart mislukt." "Ja", zegt de Intel-man. "We schieten zo breed mogelijk. We zullen wel zien wat er gebeurt." "Jullie zijn gewoon bang om de boot te missen", zegt de Microsoft-man. "Haha", roept Tim Keating. "Dat zijn jullie ook."
|
NRC Webpagina's
26 JUNI 1999
|
Bovenkant pagina |