U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Zeeland Seaports

Hessenatie

Harbour.org


Vlissingen in overslag containers


VLISSINGEN, 26 JUNI. Zeeland Seaports en Hessenatie uit Antwerpen willen in 2001 beginnen met de aanleg van een kade voor overslag van containers in Vlissingen. Het complete project kost circa 1,2 miljard gulden en levert naar verwachting 1.500 banen op.

Dat hebben de beide partijen gisteren bekendgemaakt. De zogeheten Westerschelde Container Terminal wordt 2,6 kilometer lang en komt 500 meter buitengaats.

Bij de nieuwe kade komt een 150 hectare groot terrein voor de behandeling van ruim 1,5 miljoen containers per jaar. De kade wordt diep genoeg om de diepststekende containerschepen te ontvangen. Volgens gedeputeerde D. Bruinooge (tevens voorzitter van Zeeland Seaports) en ir. E. D'hondt van Hessenatie Consult (dochtermaatschappij van Hessenatie) blijkt uit studies dat de Vlissingse haven zeer geschikt is als plek voor een nieuwe containerterminal. De Zeeuwse haven kan daarmee de concurrentie met vergelijkbare havens aan, denken zij.

Zeeland Seaports is het project ingegaan onder de vlag van de Exploitatiemaatschappij Schelde Maas (ESM), waarin het havenschap en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam elk voor 50 procent deelnemen. Bruinooge verwacht meer kans op rijkssteun voor het project in samenwerking dan in concurrentie met de Rotterdamse haven. De voorzitter van Zeeland Seaports denkt voor de containerterminal aan privaat-publieke financiering. De provincie reserveert de komende tijd jaarlijks 1,2 miljoen om noodzakelijke infrastructuur te realiseren. Het Gemeentelijk Havenbedrijf in Antwerpen heeft volgens Bruinooge al belangstelling getoond voor samenwerking in het project. Binnenkort vinden daarover de eerste gesprekken plaats.

Hessenatie is het grootste stukgoedbedrijf in de Antwerpse haven met een overslag van 28,3 miljoen ton per jaar, waarvan 22,1 miljoen ton in containers. Probleem Antwerpen is dat de haven voor de grootste containerschepen niet bereikbaar is.

Twee weken geleden viel Zuid-West-Nederland in het kabinet af als plaats om het ruimtegebrek van Rotterdam te verhelpen. Volgens de regering zijn Vlissingen (en Terneuzen) te ver van Rotterdam verwijderd. De milieuorganisaties verenigd in Consept reageerden gisteren verheugd op de bekendmaking in Vlissingen. Zij zien Vlissingen als alternatief voor een tweede Maasvlakte. (ANP)

NRC Webpagina's
26 JUNI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Playboy - Alles wat mannen boeit
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)