NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
V I D E O C L I P :
De luiheid van een muziekvideo
DIRK VAN WEELDEN
Het verhaal achter de vooral in
Engeland immens populaire single Everybody's free (to use
sunscreen) van Baz Luhrman is inmiddels onderdeel van de hype
geworden. Regisseur van hippe Romeo en Juliet-verfilming remixt de
soundtrack. Iemand in de studio haalt van het internet een
epidemisch verspreid verhaaltje dat ironische wijze levenslessen
debiteert en afkomstig zou zijn van Kurt Vonnegut, die afzwaaiende
studenten aan het MIT in Boston toesprak. Dit moet de tekst van de
single worden! Haastige nachtelijke research levert echter op dat niet
de oude Vonnegut, maar ene Mary Schmidch, een enkele generaties jongere
columniste van de Chicago Tribune de auteur is. Het lijkt een
scène uit een speelfilm.
De bijbehorende videoclip klopt op het eerste gezicht schitterend bij de
sonore stem die de afstuderende technologen toespreekt. De toon die de
tekst aanslaat is behoorlijk ironisch (haal geen gekke dingen met je
haar uit en doe zonnecrème op), en de stem is van het type Philip
Bloemendal: geassocieerd met verstandige en wijze raad uit vervlogen
dagen; een opvoedkundige toon die de overheid, de nieuwsmedia en zelfs
het bedrijfsleven graag en vaak aansloegen in hun publieke mededelingen.
Wat we zien zijn veel familiekiekjes en homemovies, maar wel op het
archaïsche 8mm celluloid, met strepen en een voor ons, video-
mensen, onrealistisch aandoend, licht verhoogd tempo. Ja, het verleden,
weet je nog. Later in de clip zitten er nog geintjes met het grafisch
ontwerp van reclames uit de jaren zestig. Alles lijkt te kloppen. Het is
campy, grappig, en er is door die huiselijke scènes van
aandoenlijk lelijke mensen toch een verband met de oproep voor
oprechtheid en vriendschap en besef van eigen kwetsbaarheid.
Maar is het niet vreemd dat we nostalgische beeldtaal zien, die verwijst
naar de jeugd van mensen die zo ongeveer veertig moeten zijn? Mensen die
nu afstuderen beleefden hun tienerjaren in de jaren tachtig. Philip
Bloemendal en zijn collega's waren toen allang camp. De reclametaal van
de jaren zestig kwam alleen nog voor in de derde wereld of als retro-
grapje. De muziek levert naar het einde van het nummer toe een
mondharmonica (ergens tussen Stevie Wonder en Toots Thielemans in), die
ook al een sentimentele noot lijkt te moeten raken. Bij nader inzien
klopt de video niet zo best bij het nummer, het biedt een tweedehands
verleden. In de laatste alinea van de tekst staat dat advies (en dus ook
deze toespraak) een vorm van nostalgie is en dat wordt als volgt
gedefinieerd: het verleden uit het vuilnis vissen, afstoffen, de lelijke
onderdelen wegpoetsen en het hergebruiken tegen een hogere prijs dan het
waard is. Zo zou je de luiheid van de makers van deze muziekvideo ook
kunnen omschrijven. Het moderne dans-deuntje, de internethype van de
tekst, die een goede pastische van Vonnegut is, bieden veel meer kansen
dan hier benut zijn. (Fragmenten uit deze clip: www.nrc.nl)
|
NRC Webpagina's
22 JUNI 1999
|