U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Breuk met Comcast

MediaOne aanvaardt bod AT&T

Door onze correspondent
NEW YORK, 4 MEI. In de strijd om kabelbedrijf MediaOne is AT&T een stap dichter bij een overname. MediaOne heeft een bod van AT&T van 56 miljard dollar geaccepteerd. MediaOne, een afsplitsing van telefoonmaatschappij US West, heeft zijn overnameakkoord met kabelmaatschappij Comcast beëindigd.

Comcast en MediaOne waren eind maart een overname overeengekomen van ongeveer 50 miljard dollar. AT&T ging daar twee weken geleden overheen en bood 58 miljard dollar in een aantrekkelijke combinatie van aandelen en contanten. Daar heeft MediaOne nu mee ingestemd. Comcast heeft tot donderdag de tijd om met een nieuw bod terug te komen.

Analisten verwachten dat AT&T niet zal opgeven. Ook als Comcast met een nieuw bod komt zal AT&T reageren en waarschijnlijk zegevieren. In geval van een bod dat gelijk is in dollarwaarde biedt AT&T een aantrekkelijker pakket met een hoger percentage contanten en meer zeggenschap voor MediaOne in de nieuwe combinatie.

Telecommunicatie-gigant AT&T nam vorig jaar het kabelbedrijf TCI over en beschouwt dominantie op kabel- en telecommunicatiegebied als essentieel voor zijn strategie. De verwachting is dat de voormalige 'Baby Bells', telefoonmaatschappijen die nu nog beperkt zijn tot plaatselijk telefoonverkeer in hun respectieve regio's, binnen afzienbare tijd rechtstreeks zullen gaan concurreren met AT&T. Dat bedrijf wil daarom een breed pakket diensten telefoon, Internet, kabeltelevisie - kunnen bieden door een zo dik mogelijke pijplijn. Dat is de reden dat het binnen het tijdsbestek van een jaar de nummer twee en drie in de kabelsector heeft opgeslokt.

Voor AT&T komt bij de overname van MediaOne dus ook nog een ander aspect om de hoek kijken. Het krijgt door zijn kabelpartner weer toegang tot het lokale telecomverkeer in de VS. Dat was vanaf 1984 verboden door de Amerikaanse autoriteiten om zo de dominante positie van AT&T te breken.

AT&T werd daarop opgesplitst in een reeks regionale telefoonmaatschappijen, terwijl het zelf alleen telefonie over lange afstanden mocht verzorgen. De regionale telefoonmaatschappijen volgen de ontwikkelingen rond MediaOne dan ook met argusogen. De waarde van de lokale Amerikaanse telefoonmarkt wordt geschat op 100 miljard dollar per jaar.

MediaOne, dat wegens schending van het principe-akkoord 1,5 miljoen dollar aan Comcast moet neertellen, is een aantrekkelijke partij. Onder topman Charles Lillis, die eerder bij US West werkzaam was, kreeg het bedrijf een belang van 25 procent in Time Warner Entertainment. Het nam Contintal Cablevision over en werd een van de grotere kabelmaatschappijen. Nu is de destijds ongewenste loot aan de US-West stam waardevol genoeg om 56 miljard dollar op te brengen. Lillis, die niet erg populair is in de kabelsector en voor wie binnen AT&T waarschijnlijk geen plaats is, moet iets heel goed hebben gedaan.

NRC Webpagina's
4 MEI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)