|
T I T E L : |
A Civil Action |
R E G I E : |
Steven Zaillian |
M E T : |
John Travolta, Robert Duvall, Tony Shalhoub, William H. Macy, Zeljko Ivanek, John Lithgow, Kathleen Quinlan, James Gandolfini, Stephen Fry, Dan Hedaya, Sydney Pollack, Bruce Norris, Daniel Von Bargen. |
In: 24 theaters
Steven Zaillian onthult de teleurstellende
werkelijkheid van een civiele procedure
Dure advocaat eet rustig zijn
boterhammetjes
Door HANS BEEREKAMP
In een rechtszaak, zeker
wanneer
het een civiele procedure betreft, is
de winnaar niet altijd degene die
het morele gelijk aan zijn zijde
heeft, en toch is dat wat we in een
film het liefst willen zien. De wrijving tussen recht en
rechtvaardigheid is uiteraard het standaardonderwerp van elke
rechtbankfilm.
We kennen het genre zo goed, dat
een verwijzing naar een van de
grootste clichés ervan in de genuanceerde en intelligente
rechtbankfilm A Civil Action onmiddellijk een lampje doet
branden. Om
de tegenstander uit zijn ritme te halen, moet elke advocaat zich
aanleren, zo leert Harvard-jurist Jerome
Facher (Robert Duvall) zijn studenten, om zelfs wanneer hij is ingedut,
als eerste te roepen: "Objection, your honor!'
A Civil Action, geschreven en geregisseerd door Steven Zaillian,
is
in veel opzichten een anti-rechtbankfilm, die is gebaseerd op een
dikke non-fiction-bestseller van
Jonathan Harr. Zaillian vertelt het
ware verhaal van de in dure Italiaanse kostuums gestoken Bostonse
advocaat Jan Schlichtmann
(John Travolta), die zich specialiseert in het afdwingen van hoge
schadevergoedingen. Schlichtmann weet dat alle belangrijke
ontwikkelingen zich buiten de rechtszaal afspelen; een civiele procedure
die niet bij voorbaat geschikt
wordt, is een hoge uitzondering.
De rechter dient als dreigement, de
ware beslissingen vallen elders, in
vergaderingen of per fax. Dus is A
Civil Action geen film van het type
dat de emotionele climax bewaart
voor een geladen getuigenverhoor
of een scherp pleidooi: de zaak
wordt gewonnen of verloren in de
researchfase, bij de bank die de investeringen van de klager moet
financieren of terloops tijdens een
ontmoeting met de tegenpartij in
een besloten herensociëteit. De belangrijkste reden dat
Schlichtmann zijn investering van 2,6 miljoen dollar in een milieuzaak
niet
terugverdient, is dat zijn haat tegen
de Harvard-kliek te groot is. Zijn
kostuums zijn te duur, hij speelt te
hoog spel tegen een te machtige tegenstander, schikt te laat en
onderschat de partijdigheid van de rechter bij het vaststellen van de
procedure.
Voor een rechtbankfilm is deze
reconstructie van een zaak uit de
late jaren tachtig in feite dus minder geschikt. Het is eerder een
studie van mores en samenleving, van
karakter en tactiek. De positieve
draai die het scenario toch krijgt in
de laatste minuten is een te doorzichtige concessie aan de wetten
van Hollywood, en kan het ongemakkelijke gevoel van de kijker dat
hij naar een hybride film kijkt, met
Travolta als geobsedeerde held in
een verre van heroïsch conflict,
nauwelijks meer wegnemen.
Zaillian, die zowel publieksvriendelijke hits schreef, waaronder
Mission: Impossible en Clear
and Present Danger, als op non-fictie gebaseerde researchfilms als
Schindler's List en The Falcon and
the Snowman, en als regisseur debuteerde met de slimme schaakfilm
Searching for Bobby Fischer
(1993), is er dit keer niet goed uitgekomen. A Civil Action faalt
op
scenarioniveau, maar bevat briljante details, vooral in het spel van
een aantal voortreffelijke acteurs.
Het beste is Duvall, die zijn zesde
Oscarnominatie kreeg voor de rol
van de onverstoorbaar zijn boterhammetjes etende advocaat van
een schatrijke firma. Hij laat de flitsende eiser rustig komen, noteert
de bedragen met zes nullen, en
vraagt beleefd of hij een pen mee
mag nemen van de meeting, in de
wetenschap dat hij toch wel aan
het langste eind trekt. Zo moet het
in werkelijkheid gaan, maar ook
een film die gelijk heeft, wint niet
altijd het pleit.
|
NRC Webpagina's
28 APRIL 1999
|