|
T I T E L : |
Bride of Chucky |
R E G I E : |
Ronny Yu |
M E T : |
Jennifer Tilly, John Ritter, Alexis Arquette, Nick Stabile, Katherine Heigl, Gordon Michael Woolvett, Brad Dourif |
In: 13 theaters
Brutaal griezelen met Barbie & Clyde
Door HANS BEEREKAMP
Een stilleven achter tralies vormt het openingsbeeld van Bride of
Chucky, de vierde en verreweg de beste aflevering uit de
horrorfilmserie over een moordlustige pop die in 1988 begon met
Child's Play.
In een politieopslagplaats treft de liefhebber van het genre vertrouwde attributen aan uit verwante series als
Halloween en Friday the 13th. Ook wacht de roodharige
Chucky daar op een nieuwe herrijzenis. Weinig later zal de adorabele
white trash queen Tiffany (Jennifer Tilly) door het verrichten
van een voodooritueel de geest van een neergeschoten seriemoordenaar
opnieuw bezit laten nemen van haar poppenkindje. Vloekend en snerend -
zoals in de drie andere films met de stem van Brad Dourif - wil hij
meteen met haar naar bed en helpt haar naar de andere wereld: dat wil
zeggen, hij propt haar bezoedelde ziel in een bruidspop, zodat ze samen
aan een bloederige road movie kunnen beginnen, door de producent van
Bride of Chucky beschreven als een soort van Barbie &
Clyde.
Het Amerikaanse debuut van Hongkong-regisseur Ronny Yu onderscheidt zich
niet alleen door een originele, niet voor gevoelige naturen bestemde
vormgeving, waarin de geraffineerde beweging van de twee helden door
poppenspeler Kevin Yagher volstrekt overtuigt. Het scenario van
Chucky's geestelijk vader Don Mancini is brutaler en doordachter dan in
de drie eerste afleveringen, respectievelijk geregisseerd door Tom
Holland (1988), John Lafia (1990) en Jack Bender (1991). De
eenvoudigweg Child's Play 2 en 3 getitelde films kwamen
hier nooit verder dan de videotheek, mede omdat de serie in een kwaad
daglicht belandde door de bekentenis van de jeugdige moordenaars van
kleuter James Bulger in Liverpool, dat ze tevoren naar Child's
Play hadden gekeken. De kwade en anarchistische inborst van Chucky
appelleert aan de boze puber die in iedereen op z'n minst een beetje
schuilt. Niets is hem heilig, zeker niet de droom van elk meisje, zelfs
de vileine Tiffany, om te trouwen en een gezin te stichten. Op allerlei
niveaus speelt Bride of Chucky met de romantiek in de
griezelklassieker Bride of Frankenstein (James Whale, 1935), maar
ook met de onverenigbaarheid van de verlangens naar versmelting met een
partner en naar onverantwoordelijkheid en autonomie. De ideologie van
het huwelijk als hoogste goed, de nauwelijks verborgen agenda van
praktisch elke Hollywoodfilm, wordt, begeleid door heavy metal-
muziek, in Bride of Chucky in wisselende mate van subtiliteit
ontregeld. De parallelmontage van een huwelijksvoltrekking met een
slachtpartij is het meest extreme voorbeeld: for better or for
worse, tsjak, in sickness and in health, splash.
Wie in dit soort blasfemie een gevaar voor de samenleving wil zien, dat
je het best met censuur te lijf kunt gaan, kan aan Bride of
Chucky zijn hart ophalen. Ik geloof niet dat James Bulger gered had
kunnen worden door een tijdig verbod op de vertoning van Child's
Play. En ik moet bekennen erg te hebben genoten van het handige
uitspelen van de tegenstelling tussen schattige popperigheid en
duivelse driften in dit meesterwerk van slechte smaak.
|
NRC Webpagina's
14 APRIL 1999
|