|
T I T E L : |
Mandela and De Klerk |
R E G I E : |
Joseph Sargent |
M E T : |
Sidney Poitier, Michael Caine, Tina Lifford |
Uitgebracht op koopvideo door: RCV Sell Thru Entertainment. Adviesprijs: 29,95
Poitier te oud en te jong voor Mandela
Door DANA LINSSEN
Toen Nelson Mandela op 11 februari 1990 na 27 jaar gevangenschap op
eenenzeventigjarige leeftijd werd vrijgelaten, was het een grote schok
om de beeltenis van die stevige jonge ANC-leider die sinds 1964 als
politiek gevangene geïnterneerd had gezeten met een vingerknip te
zien veranderen in een broze oude man.
Jarenlang was er maar een foto van hem in omloop geweest, die vergroot, verkleind, gestencild, op T-
shirts afgedrukt en in de geschiedenisboeken opgenomen het icoon was
geworden van de anti-Apartheidsbeweging. Sidney Poitier is al oud als
hij de jonge Nelson Mandela speelt in Mandela and De Klerk, een
op koopvideo uitgebrachte Amerikaanse televisiefilm van Joseph
Sargent. Maar als hij eenmaal zijn filmleeftijd heeft bereikt, met
grijze krulletjes boven de slapen lijkt hij opeens veel te energiek om
gestalte te geven aan het huidige staatshoofd van Zuid-Afrika. Die
ongepaste vitaliteit wordt ondersteund door het scenario van deze film,
die het midden houdt tussen een biopic, een docu-drama en een politiek-
historische film en onomwonden stelt: Nelson Mandela is een held en daar
vergoelijkend aan toevoegt: en De Klerk ook.
Ongetwijfeld is Mandela ook een held van hoofdrolspeler Poitier, die
zich voor de hoes van de video naast de echte Nelson Mandela liet
fotograferen en er verder werkelijk alles aan heeft gedaan om zich diens
manier van spreken, lopen en kijken eigen te maken. De getrouwe
personificatie van een historische figuur, de chronologische
verslaggeving van het laatste decennium van de Zuid-
Afrikaanse politieke situatie die de indruk wekt ook historisch
zorgvuldig gedocumenteerd te zijn, het zijn juist die degelijke
kenmerken van de film die een echt gedurfde of persoonlijke
interpretatie van de contemporaine geschiedenis van Zuid-Afrika in de
weg staan. Tekenend is dat de acteur die de rol van F.W. de Klerk
speelt, Michael Caine, toch iemand die de meeste rollen ook zonder al te
veel kunstgrepen kan spelen, een speciale hoofdprothese kreeg
aangemeten, zodat zijn kale schedel zo goed als identiek werd met die
van De Klerk. Maar het welslagen van een film is niet afhankelijk van
dat soort fysieke futiliteiten.
Mandela and De Klerk concentreert zich op de periode waarin
president F.W. de Klerk, de opvolger van de onverzettelijke P.W. Botha,
toenadering zocht tot Mandela die uiteindelijk zou resulteren in zijn
vrijlating, de inlossing van de slogan 'one man one vote', het einde van
de Apartheid en hun gedeelde Nobelprijs voor de vrede.
Mandela and De Klerk lijkt in de verste verte
niet op andere anti-Apartheidsfilms als Cry Freedom, A World
Apart en A Dry White Season, het is hooguit een curiosum,
interessant door zijn beide hoofdrolspelers en misschien niet helemaal
toevallig uitgebracht in de maand waarin de beide 'hoofdpersonen'
Nederland aandoen. Mandela was hier onlangs tijdens zijn rondreis langs
landen die destijds het ANC hebben gesteund, De Klerk doet zondag het
televisieprogramma Buitenhof aan voor zijn reflectie op een stukje
hedendaagse geschiedenis, aan de vooravond van nieuwe Zuid-Afrikaanse
verkiezingen.
|
NRC Webpagina's
24 MAART 1999
|