U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
De deugd als excuus

HENK VAN GELDER
De ongeduldige kijker die binnen vijf minuten wil weten waar een programma over gaat, zal vanavond niet lang verwijlen bij de eerste aflevering uit de dramaserie De Zeven Deugden. Het duurt immers aanzienlijk langer voordat er iets van een intrige zichtbaar wordt.

Er is sprake van een vrouw die van haar man tracht los te komen, hun dochter met haar eerste vriendje, een bejaarde dame die met een looprek door de stad schuifelt, en een kunstenares die schilderijen restaureert voor een bevriend galeriehoudster, terwijl diezelfde vriendin haar aan de man probeert te helpen. En pas na een lange reeks kleine belevenisjes lijkt er enig patroon in te ontstaan. De Zeven Deugden, geproduceerd voor de KRO en het Vlaamse Canvas, is een initiatief van Albert ter Heerdt, scenarist van de eerder met gemengde gevoelens ontvangen serie Tijd van Leven, en bestaat uit zeven losse tv- films, onder eindredactie van Theu Boermans. Het idee was, aldus KRO's dramachef Frank Jansen, een 'eigentijdse interpretatie' te laten zien van de drie goddelijke deugden (geloof, hoop en liefde) en de vier kardinale (rechtvaardigheid, moed, matigheid en voorzichtigheid). Het achterliggende thema, zegt Jansen, is de vraag naar de actuele geldigheid van deze deugden: ,, Zij blijken zich met kameleontisch gemak aan te passen aan het moderne leven, of is het misschien andersom?''

Erg zwaar lijkt dit typisch dramaturgische uitgangspunt echter niet op het resultaat te drukken. In elk geval lopen de zeven verhalen sterk uiteen in stijl en uitvoering.

Nummer één, over de voorzichtigheid, is zelfs een beetje flauw. Met enige goede wil is in het gedrag van al die vrouwen nog wel iets terug te vinden van het thema, maar verder lijken scenariste Barbara Jurgens en regisseur Annemarie van de Mond het vooral te hebben gebruikt als excuus voor een luchtig filmpje met onderhoudende scènetjes en kleine grapjes - lang niet onaardig, maar toch ook een beetje onverplichtend.

Nummer vijf, over het geloof, is inmiddels door de KRO als paradepaardje van de hele onderneming aangemerkt. Het won vorig najaar al het Gouden Kalf voor het beste tv-drama en trekt allereerst de aandacht door de acteursprestatie van de piepkleine Laurien van den Broeck. Als dochtertje van een ruziënd echtpaar vindt ze soelaas in een Maria- beeldje van haar gelovige oma. Dat beeldje komt tot leven in de gestalte van een aardse dame die het kind een vriendelijk oor biedt. De afloop is braaf-religieus: door haar geloof brengt het meisje haar ouders, die aanvankelijk van de hele santenkraam niets willen weten, weer bij elkaar. Eerlijk gezegd lijkt dat Gouden Kalf me nogal overdreven, maar een gaaf filmpje (geschreven door Theu Boermans en geregisseerd door Arno Dierickx) is het wel. Andere afleveringen werden gemaakt door Paula van der Oest, Jaap Scholten, Albert ter Heerdt, Stan Lapinski, Norbert ter Hall en Pollo de Pimentel. Want dat is altijd de grootste attractie van zo'n project: het geeft heel wat talenten de ruimte om te laten zien wat ze in hun mars hebben.

De Zeven Deugden: Brok-Stukken, Ned.1, 21.34-22.22u.

NRC Webpagina's
16 MAART 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)