U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Nuon verkoopt kabel aan Amerikaanse UPC

Door een onzer redacteuren
AMSTERDAM, 19 JAN. Het energiebedrijf Nuon verkoopt voor 550 miljoen gulden zijn belang van 49 procent in United Telekabel aan het UPC. Dat is gisteren bekendgemaakt. Telekabel is met 1,4 miljoen abonnees in onder meer Friesland, Gelderland en Noord-Brabant het grootste kabelbedrijf van Nederland.

UPC (United Pan-Europe Communications), dat een belang heeft van 50 procent in het Amsterdamse kabelbedrijf A2000, wil via zijn kabelbelangen nieuwe diensten gaan leveren, zoals gespecialiseerde televisiekanalen (film, sport), telefonie en Internet. Nuon, dat vanaf 1994 kabelbedrijven heeft overgenomen in allerlei gemeenten, was ook van plan dergelijke multimediadiensten te gaan leveren, maar stapt van deze strategie af. ,,We hebben nu al onze aandacht nodig voor energie en water, markten die worden geliberaliseerd'', aldus voorzitter T. Swelheim van Nuon vanmorgen in een toelichting. Nuon had zijn 49-procentsbelang in United Telekabel voor 275 miljoen in de boeken staan en behaalt op de verkoop dus een boekwinst van 100 procent. Nuon wil fuseren met het energiebedrijf ENW. Swelheim zei vanmorgen dat hij over deze fusie op korte termijn overeenstemming verwacht.

UPC, een dochteronderneming van het Amerikaanse kabelbedrijf United International Holding (UIH) wil voor half februari een notering aan de beurs van Amsterdam en de Amerikaanse beurs Nasdaq. Bij deze beursgang zullen aandelen worden uitgegeven, waarmee UPC 1,2 tot 1,3 miljard gulden wil ophalen.

Nuon zal een deel van de overnamesom van 550 miljoen ontvangen in contanten en een deel in aandelen UPC. Nuon verkrijgt hierdoor na de beursgang een klein belang (aanzienlijk minder dan tien procent) in UPC.

Met de overname van het belang in United Telekabel verwerft deze voormalige Philipsdochter (50 procent) een prominente positie op de Nederlandse kabelmarkt. Het bedrijf zal een belangrijk deel van de opbrengsten van de beursgang gebruiken om te investeren in zijn netwerken. UPC steekt ongeveer 700 gulden per aansluiting in 'settopboxes' in de huiskamer, die de levering van geavanceerde diensten mogelijk moeten maken.

NRC Webpagina's
19 JANUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)