|
|
|
NIEUWSSELECTIE P&O Nedlloyd
|
P&O klaagt in Brussel over ECT
Door een onzer redacteuren
Daardoor bestaat volgens directeur Rutger van Slobbe van P&O Nedlloyd het gevaar van een te grote machtsconcentratie in de containeroverslag in Noordwest-Europa. Hutchison Whampoa uit Hongkong bezit al terminals in de Britse havens Felixstowe en Thamesport. Wanneer Rotterdam daar nog bijkomt, is Hutchison volgens Van Slobbe in staat de tarieven in deze regio te dicteren. Een gevolg daarvan kan zijn dat een rederij als P&O Nedlloyd op hogere kosten wordt gejaagd. Momenteel geeft P&O Nedlloyd aan overslagkosten voor containers in Rotterdam per jaar ongeveer 100 miljoen gulden uit. ,,Rederijen maken in Europa gebruik van verschillende havens. Als in drie van die havens de containeroverslag in handen is van één aanbieder maken wij ons zorgen'', zegt Van Slobbe. ,,De kern van de zaak is dat wij willen kunnen werken tegen dezelfde kosten als onze concurrenten.'' Van Slobbe vindt het een slechte zaak dat er in Rotterdam nauwelijks concurrentie meer is in de containeroverslag op de Maasvlakte, waar de grote containerschepen gezien hun diepgang op zijn aangewezen. Voor kleine bedrijven in de containeroverslag in Rotterdam als Hanno en Uniport is nu geen ruimte. In navolging van de Amerikaanse rederij SeaLand en het Deense Maersk is ook P&O Nedlloyd met ECT in onderhandeling over een eigen terminal op de Maasvlakte. ,,Daar zit weinig schot in'', beaamt Van Slobbe, die vorig jaar tijdens de presentatie van de jaarcijfers van Nedlloyd al melding maakte van deze wens van P&O Nedlloyd. P&O Nedlloyd maakt deel uit van de zogeheten Grand Alliance, een samenwerkingsverband van containerrederijen. De Grand Alliance beschikt weliswaar over een eigen terminal op de Maasvlakte, maar bij P&O Nedlloyd overheerst de indruk dat concurrenten als SeaLand en straks ook Maersk een kostenvoordeel hebben omdat zij met hun eigen terminals bij ECT een zelfstandige bedrijfsvoering kunnen hanteren.
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |