R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
'Ik ben echt dol op hem'
RENTSJE DE GRUYTER
Sommige kennissen zeiden: ,Mulisch?! Hè bah!'; die vonden het een afstandelijke of vervelende man. Joosten zelf leek het vooral moeilijk de Grote Schrijver te interviewen. Ook al omdat ze in De show van je leven altijd een kant van iemand wil laten zien die de kijker nog niet kent. Dat betekende bij Mulisch: géén obligate vragen over vaderschap, vrouwen en Cuba. ,,Daar gaat het altijd over en dat vind ik saai. En te oordelen naar de interview-tapes die ik bekeken heb, Mulisch ook.'' Over het schrijverschap en Mulisch als familyman gaat het ditmaal - we schijnen er zelfs achter te komen hoe de goede man Kerst viert. Toen de redactie er na eindeloos bellen met zijn dochter achterkwam dat de televisie altijd keihard moet als Paradise by the dashboard light te horen is, werd alles op alles gezet om zanger Meat Loaf naar de studio te krijgen. ,,Mulisch ging helemaal uit zijn bol'', vertelt Joosten. ,,Hij zei: 'Weet je waarom dit zo'n perfect nummer is? Het is de echtelijke ruzie die iedereen wel kent, maar dan op muziek'.'' De show van je leven past bij haar, vindt Joosten. Langzaam verworven sterke punten zoals goed luisteren, diepgang in een gesprek brengen en geloofwaardigheid, komen erin tot hun recht. Al kan ze zich goed voorstellen dat ze ooit uitkomt bij een programma als De Plantage, ,,of liever misschien nog B&W'', omdat dat niet alleen cultuur, maar ook maatschappelijk relevante items bevat. Toegegeven, het prettige gevoel voor een groot publiek tv te maken, zou ze dan kwijt zijn. Maar een talkshow presenteren voor een iets intellectueler ingestelde kijker zou ook z'n voordelen hebben. ,,Dat mooie, maar een beetje ingewikkelde gesprek dat ik met Mulisch had over de vervagende grens tussen biologie en chemie, zou ik er bij De Plantage niet uit hoeven knippen.''
De show van je leven: Harry Mulisch. Zaterdag, Ned.3, 21.05-22.00u.
|
NRC Webpagina's
KERSTMIS 1998
|
Bovenkant pagina |