U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
teller
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Fox maakt goede start

TITIA KETELAAR
De nieuwe commerciële zender Fox scoort tot nu toe goed. Gemiddeld vier procent van alle televisiekijkers keek het afgelopen weekeinde naar de eerste uitzendingen van het kanaal en de reclameblokken zijn tot het einde van het jaar verkocht.

Een marktaandeel van vier procent is redelijk in vergelijking met andere kanalen. Vergeleken met TV10, waarvan Fox het kanaal overnam, is het marktaandeel uitzonderlijk goed. TV10 trok afgelopen week, in de laatste week van uitzending, niet meer dan 1 procent van alle televisiekijkers. Fox had zaterdag een marktaandeel van 4,3 procent, zondag van 3,7 procent.

Met name de film Braveheart, uitgezonden op zaterdagavond, trok een groot aantal kijkers. Ruim 26 procent van alle televisiekijkers tussen tien uur 's avonds en één uur 's nachts, keek naar de film. Dat is een kijkdichtheid van 3,2 procent, bijna 400.000 kijkers. De film My Blue Heaven, op hetzelfde tijdstip op Veronica, had een marktaandeel van 8 procent, RTL4 met het amusementsprogramma Monte Carlo, een aandeel van 15 procent.

Fox mikt in de vooravond op de doelgroep jongeren van dertien tot negentien jaar. Vooral onder die groep kijkers deed de zender het afgelopen weekeinde goed. De soap Sunset Beach, speciaal gericht op die leeftijdsgroep, behaalde een zenderaandeel van 7,5 procent, wat redelijk hoog is voor een nieuw programma.

Ook onder 20- tot 34-jarigen scoorde Fox goed. Elf procent van de televisiekijkende vrouwen uit deze leeftijdsgroep keek naar de serie Charmed, met een kijkdichtheid van 3,4 procent, ruim 400.000 kijkers. Meer dan 18 procent van de televisiekijkende mannen uit die leeftijdsgroep keek naar de film Braveheart.Fox zegt ,,zeer tevreden'' te zijn met het behaalde marktaandeel. De zender mikt een marktaandeel van 4 tot 6 procent, dat voor het einde van 1999 behaald moet zijn.

Ook op commercieel gebied doet de nieuwe zender het goed. Fox hanteert een vaste-prijzengarantie. Wanneer de zender de bereikcijfers niet haalt, krijgt de adverteerder het teveel betaalde bedrag in zendtijd terug. Meer dan tachtig adverteerders hebben zich tot nu toe voor de blokken ingeschreven. Voor de laatste twee weken van het jaar zijn extra reclameblokken gepland om de druk op de vaste reclameblokken rond programma's te verlichten. Fox zegt zich ,,een mooier begin niet te kunnen wensen''.

NRC Webpagina's
22 DECEMBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)