U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
The Color of Money

KESTER FRERIKS
Het mooiste in de films van Martin Scorsese is het geritsel van geld. In Good Fellas deed hij dat, en vooral ook in de film met de toepasselijke titel The Color of Money. Gevoegd bij dat geld zijn er die heimelijke, slinkse ontmoetingen.

The Color of Money uit 1986 voegt zich prachtig bij deze traditie. Meteen in het begin is het raak. Als altijd staat de camera close op het gezicht van de acteurs. Ditmaal Paul Newman met zijn helblauwe ogen en de gedistingeerde snor. Hij praat wat; ineens staat achter hem, dwingend in zijn blikveld, Tom Cruise. Vanaf dat moment weet je dat de twee filmacteurs aan elkaar zijn overgeleverd.

The Color of Money staat in de traditie van Scorsese-films als Mean Streets en Good Fellas. Er zijn weer die fantastische gesprekken. Zo zegt de vriendin van Tom Cruise, Carmen (Mary Elizabeth Mastrantonio), dat ,,in films mannen en vrouwen elkaar kussen, maar ze gaan nooit met elkaar naar huis. Ze zijn professioneel.'' Het doeltreffende is dat ze op dat ogenblik in haar speelstijl een slechte Hollywood-actrice nabootst. Natuurlijk wil ze met iemand naar huis. Paul Newman als Eddie bijvoorbeeld.

De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Walter Tevis. Het is een typische interieur- en grote stadsfilm. Zo mooi als Wim Wenders in Paris, Texas het weidse, Amerikaanse landschap kan vastleggen, zo intens scherp registreert Scorsese de wereld van binnen. Het gaat over pool-biljarten. Eindeloos duren de shots van mannen in rokerige ruimtes, die met elkaar wedijveren op het groene laken. Er klinkt het klotsen van de ballen. De verveelde muziek op de achtergrond. De bars, waaraan heftig gediscussieerd wordt. De bekentenissen. De drank. En telkens dwarrelt over het biljartlaken het geld.

Paul Newman en Tom Cruise zijn aartsrivalen. De eerste, ouder en een gevierd biljarter, gaat in Atlantic City voor de laatste keer van zijn leven de strijd aan met Tom Cruise. Newman is gefascineerd door diens pientere spel en kunstzinnige capriolen op de biljarttafel. Newman heeft zich terdege voorbereid. Tot schrik van de jongere speler. Ineens valt hier de titel op zijn plaats: groen is de kleur van de Amerikaanse dollar, en groen ook is het biljartlaken. Alles draait om geld.

Color of Money (M. Scorsese, VS'86). Veronica, 20.30-22.45u.

NRC Webpagina's
17 NOVEMBER 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)