R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
De gelogen jeugd
LUCAS LIGTENBERG
De producent van Felicity, Imagine, zei dat Weston was ingehuurd als schrijver ,,vanwege haar talent en vanwege het unieke gezichtspunt dat ze door haar leeftijd en levenservaring kon gebruiken voor haar creatieve bijdrage aan de serie''. De onthulling van haar ware ouderdom was uiteraard ,,een complete verrassing'' en: ,,wij vertrouwden haar als een collega en zijn bedroefd door haar oneerlijkheid.'' Weston was onlangs terechtgekomen op een lijst in het blad Entertainment Weekly van de honderd meest creatieve mensen in Hollywood. Op de set van het programma hadden alle betrokkenen bij de serie Felicity eind augustus op uitbundige wijze haar negentiende verjaardag gevierd. Touchstone is een onderdeel van het grote, machtige Disney. De studio wil zo snel mogelijk van het driejarige contract van driehonderdduizend dollar af. Hoewel actrices in het algemeen hun leeftijd niet hoeven te vermelden, heeft Weston iets veel ergers gedaan. Ze heeft gelogen en de waarheid verteld. Weston, die in werkelijkheid Kimberlee Kramer heet, loog over haar leeftijd om een rolletje te krijgen. ,,Ik nam een leeftijd die paste bij mijn uiterlijk, niet vermoedend dat ik ooit nog een schrijver zou worden'', aldus Weston in een persverklaring na haar ontmaskering. Het zou in een wereld die geobsedeerd is door uiterlijk als een kwaliteit moeten worden gezien dat iemand van 32 door kan gaan voor negentien, maar die vlieger ging niet op. De obsessie met jeugd - en met leugens - telt zwaarder. De Disneystudio, gepikeerd over het bedrog, gooit het mens eruit. Als iedereen maar gaat liegen over zijn leeftijd, waar blijven we dan? Inderdaad, want vorige week gaf de vakbond van scenarioschrijvers, de Writers Guild, de resultaten van een onderzoek uit waaruit bleek dat de meeste scenarioschrijvers mannen zijn van ongeveer dertig. Of in elk geval onder de veertig. Wie boven de vijftig is, zo blijkt uit het onderzoek, kan maar beter een andere betrekking gaan zoeken want wie al zo oud is, komt nauwelijks meer aan de bak. Larry Gelbart, de bedenker van M.A.S.H., zegt dat schrijvers die aan de serie hebben meegewerkt, dat niet vermelden als ze solliciteren, want anders zijn ze bij voorbaat al te oud. Frappant is dat een jaar of tien geleden de oudere, ervaren schrijvers nog zeer in trek waren en goede salarissen kregen. Nu zijn het de jonge mannen die de dienst uitmaken. Die verandering heeft in de praktijk weinig veranderd. Sinds jaar en dag beginnen elk seizoen steevast vijftien tot twintig nieuwe soaps en gruwelijk is de selectie die tachtig procent na twee maanden aan de stoeprand doet belanden. De enige halfwassen verklaring die er is voor de toegenomen jeugdigheid zegt dat tv-makers en adverteerders zich in de afkalvende televisiemarkt richten op het publiek van achttien tot 49. Alleen schrijvers van die leeftijd kunnen voor die groep schrijven. Friends en Veronica's Closet, twee vrij populaire tv-series, hebben mannelijke auteurs die allemaal jonger zijn dan veertig. Hetzelfde onderzoek liet ook zien dat de emancipatie van vrouwen en minderheden nog in de kinderschoenen staat. Het komt allemaal bekend voor. De verhoudingen in de wereld van de scenarioschrijvers zullen toch geen afspiegeling van de Amerikaanse samenleving zijn? |
NRC Webpagina's
3 NOVEMBER 1998
|
Bovenkant pagina |