U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   K A B I N E T   K O K   I I

NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

KABINET  KOK  II 
DE  MINISTERS 
DE  STAATSSECRETARISSEN 



Zie ook:
TEKST  REGEERAKKOORD 
ARTIKELEN  OVER  HET  ONTWERP-REGEERAKKOORD 

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

L. HERMANS (VVD)
Links liberaal

Loek Hermans
Aantal ambtenaren: 1.900
Leeftijd: 47
Opleiding: HBS-A, politicologie, Nijmegen
Loopbaan: vice-voorzitter JOVD, docent bestuursschool, raadslid Nijmegen, Kamerlid, burgemeester Zwolle, commissaris van de koningin Friesland

Het was nu of nooit voor Loek Hermans. Gisteren twijfelde hij nog of hij zijn gezinsleven overhoop wilde halen voor een baan als minister. Maar zo'n kans krijgt hij maar één keer. Hij was acht jaar geleden, toen hij de Tweede Kamer verliet, al twee keer gepasseerd voor het fractievoorzitterschap van de VVD. Nu zijn partij hem eindelijk heeft gevraagd minister te worden, kon Hermans de uitnodiging niet afslaan.

Ooit begonnen als vice-voorzitter van de liberale jongerenorganisatie JOVD, heeft Hermans al een lange politieke carrière achter de rug. Hij was dertien jaar Tweede-Kamerlid, waar hij gold als aanhanger van Ed Nijpels. Dat is zijn relatie met de latere fractievoorzitter Bolkestein niet ten goede gekomen. Hermans behoort tot de links-liberalen. Nadat hij in 1990 voor de tweede keer geen fractievoorzitter werd, vertrok hij naar Zwolle als burgemeester.

Maar die stad werd hem al snel te klein. En Friesland, waar hij in 1994 aantrad als commissaris van de koningin, was hem te traag. Zijn open karakter en afkeer van arrogantie maakten hem daar wel geliefd bij het bedrijfsleven en zijn medebestuurders. Maar tegen de geringe hervormingsgezindheid van de Friezen kon hij niet op. Zo was hij de aanjager van het 'proces bestuurlijke vernieuwing' in Friesland, maar kon hij een aantal Friese gemeenten niet overtuigen.

Wel wist Hermans tien miljard gulden van de zogenoemde 'Langmangelden' binnen te slepen voor de drie noordelijke provincies. Als voorzitter van het provinciale samenwerkingsverband blonk hij uit in vasthoudendheid.

Hermans is geen onderwijsman, eerder een breed geïnteresseerde bestuurder. En dat is maar goed ook, vinden leraren, universiteiten en schoolbesturen. Hij boog zich als commissievoorzitter vorig jaar over de toekomst van de studiefinanciering en was acht jaar geleden onderwijswoordvoerder voor de VVD. Verder heeft hij zich amper op dat terrein begeven. Hij adviseerde het kabinet over de Betuwelijn en de Algemene Bijstandswet.

Belangrijkste reden voor de VVD om Onderwijs te claimen is dan ook haar mening dat onderwijsinstellingen nu eens met rust moeten worden gelaten.

Scholen zijn nog lang niet bijgekomen van de ingrijpende wetswijzigingen die de PvdA'ers Wallage en Netelenbos de afgelopen acht jaar doorvoerden. Zo kampen zij met de vernieuwing van zowel de Havo en het VWO als de Mavo en het voorbereidend beroepsonderwijs, de integratie van gehandicapte leerlingen op gewone basisscholen en de invoering van computers.

Voor enkele nijpende kwesties heeft Paars I geen onderwijswetten gewijzigd: het grote lerarentekort en de etnische segregatie op basis- en middelbare scholen. Hoe graag de VVD het onderwijs ook vrijlaat, Hermans zal zich hierover moeten buigen. Daarbij heeft hij één voordeel: waar Ritzen moest bezuinigen, mag hij extra geld uitgeven.

NRC Webpagina's
31 JULI 1998



    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)