U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
SBS6 rijdt in Veronica's wielen

JAPKE-D. BOUMA
Zoals concurrerende automerken de contouren van een nieuw model tot het laatste moment uit elkaars zicht houden, zo hebben de afgelopen weken aartsrivalen Veronica en SBS6 hun strategieen voor het nieuwe televisieseizoen voor elkaar proberen te verbergen. De twee zenders zijn elkaars grootste concurrenten op de televisiemarkt. Als de een een duur programma inbrengt, zal de ander proberen die investering teniet te doen met een sterker programma op hetzelfde tijdstip.

Om optimaal van die tactiek gebruik te kunnen maken, kwam SBS6 dan ook pas gistermiddag, zes dagen nadat zijn aartsrivaal 'gepresenteerd' had, met zijn nieuwe programma's op de proppen. Tegenover Veronica's, commercieel gezien, grootste waagstuk - het jongerenprogramma Tatum en Jennifer op het belangrijke tijdstip van zaterdagavond acht uur - begint SBS6 net een half uurtje eerder met een reeks succesvolle, komische Hollywood-films. En tegenover Veronica's duurste productie - de dramaserie De Club die zich afspeelt in een bordeel - zette SBS6 meteen zijn grootste troef, het nota bene van Veronica overgenomen kijkcijferkanon Robert ten Brink met zijn succesprogramma All You need is Love. Tot gisteren verwachtte Veronica dat SBS6 het programma op de dinsdag zou plaatsen. Veronica had daarop die dag al geanticipeerd met goed scorende Hollywood-films.

Maar ook de rest van de week probeert SBS6 kijkers van Veronica af te snoepen. Met op dinsdag de Amerikaanse misdaadseries Profiler en Millennium, woensdag en vrijdag wederom een populaire speelfilm en zaterdag Eerste Divisie Voetbal. Na herhaaldelijk hogere marktaandelen te hebben behaald dan Veronica op de vooravond (17.30-20.00) en de late avond (22.30-24.00), probeert SBS6 datzelfde nu dus op prime time (20.00-22.30). Op donderdag en zondag wordt dan de andere zender van de Holland Media Groep, RTL4 belaagd. Dan zet de omroep Peter R. Vries en Willibrord Frequin in, de andere 'sterren' die SBS6 van de HMG overnam. De 'misdaadverslaggever' komt op donderdag terecht, Frequin op zondag. Veronica richt zich op die twee avonden op een kijkerspubliek met andere interesses (donderdag de cultserie The X-Files, zondag een kaskrakerfilm en de succescomedy Friends), maar RTL4 ziet programma's tegenover zich dat het station vroeger zelf uitzond. Hoe ambitieus de plannen van SBS6 ook zijn om het de zenders van de Holland Media Groep zuur te maken, er zit een addertje onder het gras. Zal de kijker wel snappen dat SBS6 - die zich vroeger aan hem presenteerde als een brutale zender die het experiment niet schuwde met 'vernieuwende' programma's als Over de Roooie, ActieNieuws, Hart van Nederland, De Brutale Meiden, en De Bevalling - tegenwoordig teruggrijpt op belegen succesformules die zich bij RTL4 en Veronica bewezen hebben? Nieuwe programma's werden gisteren niet voorgesteld. Dit in tegenstelling tot RTL4 en Veronica die wél een groot aantal nieuwe formules introduceren dit seizoen. Bovendien blijft het twijfelachtig of de adverteerder wel gecharmeerd is van de plannen van SBS6. Momenteel plaatsen adverteerders hun reclamespotjes het liefst in de buurt van programma's die een jong publiek trekken. Van de programma's van Frequin en De Vries bij RTL4 was bekend dat zij oudere kijkers interesseerden. Zelfs Robert ten Brink leed aan die 'ouderdomskwaal'. Hoewel niet met zijn All you need is Love, wel met zijn showprogramma Make My Day waarin 'mensen in geldnood' geholpen worden. De drie aanwezige SBS6-directeuren bestreden gisteren te vuur en te zwaard dat SBS6 'te oud' aan het worden is. Bij RTL4 trokken de programma's van Frequin en De Vries automatisch een ouder publiek omdat de rest van de programma's die die avond te zien waren 'ouder' waren, zo zeggen zij. Naar diezelfde presentatoren op SBS6 kijken automatisch jongere kijkers omdat SBS6 'jonger' is. Daarbij tekende programmadirecteur Bart Soepnel aan, dat het overigens nog niet vaststaat of Make my Day bij SBS6 terugkeert. Bovendien, zo zegt creatief directeur Bart in 't Hout, vindt SBS6 het gevaarlijk zich op een louter hele jonge doelgroep te richten. ,,Dat is een te kleine groep. Wij hebben de 35-49 jarigen er graag bij.''

Allen zien de komst van de ex-HMG-gezichten liever als een nieuwe kans voor SBS6. Commercieel directeur Ronald Goes hoopt dat de bekende namen voor een toeloop naar SBS6 zullen zorgen waarvan ook nu nog relatief onbekende programma's als ActieNieuws, Profiler en Millennium kunnen profiteren. Bart in 't Hout wil er maar eens helemaal vanaf zijn. ,,Ik vind de presentatoren die we hebben aangetrokken beslist niet truttig. Het zijn juist mannen die viriele, agressieve programma's maken.''

NRC Webpagina's
28 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)