U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

C D   R O M :
RTL5 zoekt waar het mag

JAPKE-D. BOUMA
'Dit programma is alleen geschikt voor creatieve adverteerders', zo begon gisteren de presentatie van de programma's die RTL5 in het nieuwe winterseizoen gaat brengen. Het was een knipoog naar de schier onmogelijke marktsituatie waarin het kleinste station van de Holland Media Groep (RTL4, RTL5 en Veronica) zich bevindt.

Het station zit tussen drie vuren in. Moedermaatschappij HMG wil dat het winst maakt, maar zusterstations Veronica en RTL4 zien hun kleine zusje het liefst klein blijven, omdat zij anders te veel kijkers van hen afsnoept. Tot overmaat van ramp heeft eurocommissaris Van Miert bepaald dat RTL5 niet meer dan vier procent marktaandeel mag halen, omdat anders de macht van HMG op de Nederlandse televisiemarkt te groot wordt. Naar verluidt is de enige reden dat HMG het station nog niet verkocht heeft, de vrees dat anders aartsconcurrent SBS6 er met de vrijkomende reclame-inkomsten vandoor gaat. Ook niet onbelangrijk is de dreiging van TV10, dat onlangs aankondigde de programmering te gaan versterken met programma's van het Amerikaanse mediaconcern Fox. RTL5 is in dat steekspel een belangrijk strategisch instrument. ,,Ga er maar aanstaan'', omschrijft programmadirecteur Joke Wartenbergh de positie van haar zender.

Dat het RTL5 gelukt is zich redelijk in dit mijnenveld te handhaven, verbaast vriend en vijand. RTL5 heeft zich staande weten te houden dankzij, of liever ondanks, het feit dat zij keurig wegblijft van de gebieden waarop de andere HMG-stations succesvol zijn: programma's voor jongeren (Veronica) en moeders met (jonge) kinderen (RTL4). In plaats daarvan heeft RTL5 het gezocht bij de mannen, hoger opgeleid dan die bij Veronica en RTL4, ouder dan die bij Veronica - en meer welstandig.

Een interessante, want koopkrachtige doelgroep, die aanvankelijk te klein werd geacht om rendabele programma's voor te maken. RTL5 heeft bewezen dat dat wel meevalt. Het station scoort een stabiel marktaandeel van rond de drieeneenhalf procent.

RTL5 heeft dan ook weinig redenen in het nieuwe seizoen veel te veranderen. Het laat heel veel bij het oude. Nieuwsbulletins dus, veel reality televisie, en tweedehands sport (onder andere herhalingen van de Formule 1-races van RTL4 en een programma over amateurvoetbal getiteld KNVB en Zo). Ook geprolongeerd wordt de satirische studentenkwis Nieuws & Nonsens, het financiële nieuws van Business Update, dat zelfs een plekje krijgt op prime time acht uur, het Nederlandse nieuwsprogramma 5 in het Land en de semi-documentaire Wie denken ze wel dat ze zijn. Het station gaat nog verder op de kosten besparen door programma's vaker te herhalen.

Eigenlijk het enige nieuwe waarmee RTL5 vanaf september komt, is een nieuw, zakelijker vormgegeven logo, erotiek op de late avond, en cabaret en satire. In die laatste programmacategorie brengt RTL5 vanaf 6 september Cabaret op 5 waarin onbekend talent een kans krijgt, vanaf oktober 5 Hoog, gepresenteerd door cabaretgroep Niet Uit Het Raam en de Belgische cabaretière/zangeres Els de Schepper, en vanaf 4 september het programma Talking Heads, waarin toneel- en comedyschrijver Haye van der Heyden en hoofd drama bij John de Mol Produkties Peter Römer de actualiteit op de hak nemen. Ook terug van weggeweest is de slimme Amerikaanse comedy Murphy Brown. Frank Eijken, directeur van reclameverkoop-organisatie IP vindt RTL5 een steeds duidelijkere zender worden. ,,RTL5 was altijd het lelijke eendje van de drie'', zegt hij, ,,maar nu dreigt het station zelfs winst te maken.'' Hij kijkt er bijna verbaasd bij.

NRC Webpagina's
21 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)