U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Tv-reclame bij voetbal vanavond duurste ooit

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 7 JULI. Uitzending van het reclamefilmpje over de nachtmerrie van bondscoach Guus Hiddink, vanavond om kwart voor tien op tv in de rust van de voetbalwedstrijd Nederland-Brazilië, kost verzekeraar Nationale-Nederlanden meer dan twee ton. De twee reclameblokken van ieder vijf minuten in die pauze zijn de duurste reclameminuten ooit op de Nederlandse televisie.

De STER rekent in de pauze 140.000 gulden per 30 seconden; het filmpje over Hiddink duurt een minuut. Als Nederland de finale haalt, gaat de prijs omhoog tot 160.000 gulden. Dit zijn brutobedragen; vaste adverteerders krijgen korting. Dertig seconden reclame in de pauze is het duurst, voor de wedstrijd is de prijs 75.000 gulden, na de wedstrijd 110.000. Overigens vallen deze bedragen in het niet bij het Amerikaanse record van 3,2 miljoen gulden (voor 30 seconden) tijdens de laatste aflevering van de soap-serie Seinfeld in mei.

De prijs is gekoppeld aan de kijkcijfers, zegt marketing-manager Robert Brand van de STER. Vanavond worden 11 miljoen tv-kijkers verwacht, ook een record. In de pauze blijft zeker 35 procent kijken tijdens de reclame. ,,Als je kijkers meerekent die bij de buren of in het café zitten, kom je op 50 procent'', zegt Brand. Van de vier blokken die maximaal vijf minuten mogen duren, is vanavond twaalf minuten verkocht. ,,Een mooie score'', zegt Brand. ,,De meeste campagnes richten zich op de groepswedstrijden. Dan is het zeker dat Nederland nog meedoet.''

Nationale-Nederlanden was uitgegaan van een optimistisch scenario en heeft al tot en met de finale tijd ingekocht. Een andere adverteerder, Calvé Pindakaas, maakte extra budget vrij voor het 50 seconden durende filmpje van een juichend (Engels) jongetje dat op een verder leeg veld doelpunten scoort en daarna de rituelen van sterren als Ronaldo en Bergkamp imiteert.

Niet alle kijkers zijn blij met de reclame, die nauwelijks tijd laat voor de analyses van Johan Cruijff. ,,Ze bellen zelfs naar ons privé-adres'', vertelt Brand. ,,Dan leggen we uit dat de hoge kosten van de WK-rechten toch terugverdiend moeten worden. Anders komen de wedstrijden achter de decoder terecht.''

NRC Webpagina's
7 JULI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)