|
|
|
NIEUWSSELECTIE Frans Ministerie van Transport Air France Lufthansa British Airways
|
H O O F D A R T I K E L :
Welkom aan boord
De piloten zijn niets opgeschoten. Hun eisen zijn niet ingewilligd en ze hebben de voorgestelde bezuinigingen moeten aanvaarden. Voor stakers die veertig procent meer verdienen dan piloten bij Lufthansa en twintig procent meer dan die bij British Airways, bestond bij het Franse publiek geen sympathie. De communistische partij, de coalitiegenoot in de regering-Jospin waartoe de minister van Transport behoort, werd getrakteerd op hoongelach toen deze zich gewoontegetrouw solidair met de stakers verklaarde. Financieel zit Air France na de staking bijna weer aan de grond. Tweederde van de winst die vorig jaar werd gemaakt na acht jaar van verliezen en twintig miljard franc aan overheidssteun, is de afgelopen tien dagen weer verloren gegaan. Concurrerende buitenlandse maatschappijen hebben de passagiers van Air France dankbaar overgenomen en hopen met betere dienstverlening hun positie op de Franse markt blijvend te hebben versterkt. STAKINGSACTIES zijn in Frankrijk vaak effectief geweest doordat opeenvolgende regeringen onder druk hebben toegegeven. Zo ook bij Air France: een staking tegen bezuinigingen in 1993 werd afgekocht door de toenmalige gaullistische premier Balladur. Vorig jaar trad de directeur van Air France af omdat de socialistische leider Lionel Jospin in zijn verkiezingscampagne had beloofd de privatisering van Air France te zullen blokkeren. Jospin zit inmiddels politiek stevig in het zadel en is bezig de Franse economie te hervormen. De nieuwe directeur van Air France mag doorgaan met stroomlijning van de bedrijfsvoering en zal later dit jaar twintig procent van Air France privatiseren. Marktkrachten krijgen zowaar een kans in socialistisch Frankrijk. Het getuigt van politieke moed dat de regering-Jospin de confrontatie met de vakbonden heeft aangedurfd. Niet alleen de piloten staakten, maar ook het vrachtpersoneel en de treinmachinisten voerden acties in de hoop dat ontregeling en imago-beschadiging tijdens het WK voetballen de patrons van de staatsbedrijven tot concessies zouden bewegen. Nu het WK gisteren zonder logistieke problemen is begonnen, waren ze hun belangrijkste actiewapen kwijt. Misschien betekent de mislukking van de Air France-staking wel het begin van de normalisering van de Franse arbeidsverhoudingen. Als dat gebeurt, dan mag premier Jospin tot kampioen worden uitgeroepen.
|
NRC Webpagina's
11 JUNI 1998
|
Bovenkant pagina |