M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
SBS6 ziet dit jaar voor eerste keer winst
Door een onzer redacteuren
Volgens commercieel directeur R. Goes van de zender ligt SBS6 daarmee voor op het schema dat met de aandeelhouders is afgesproken. Die aandeelhouders zijn het Scandinavisch/Amerikaanse SBS (70 procent) en de Nederlandse uitgever de Telegraaf (30 procent). Sinds de start van SBS6 in 1995 is in totaal een aanloopverlies van 70 miljoen gulden geleden. Daarvan stamt 30 miljoen gulden uit 1997. Met de eerste winst dit jaar verwacht Goes het verlies in drie tot vier jaar terug te verdienen. SBS6 is afgelopen jaar flink gegroeid. Het marktaandeel van de zender steeg in de belangrijke doelgroep van 20- tot 49-jarigen van 7,5 procent in 1996 tot gemiddeld 10,1 procent vorig jaar. De omzet van het bedrijf steeg met 67,3 procent tot 141,5 miljoen gulden. Daarvan kwam ongeveer 130 miljoen uit advertentiespots, de rest vooral uit sponsoring. SBS6 rekent op een omzet dit jaar van tussen de 175 en 200 miljoen gulden. Bij de zender komt inmiddels wel het einde van de inkomstengroei in zicht. De ruimte van het station om spotjes te plaatsen is bijna vol, en SBS6 is niet van plan de prijzen veel verder te laten stijgen. De geplande groei is dit jaar nog te realiseren, maar op de langere termijn moet het bedrijf naar andere uitwegen zoeken. Recente gesprekken met de noodlijdende zender TV10 om voor dat kanaal de avondprogrammering te verzorgen en daarmee nieuwe mogelijkheden om adverteerders van dienst te zijn, zijn op niets uitgelopen. Volgens Goes vroeg TV10 te veel geld voor de samenwerking. Nu studeert SBS6 op de mogelijkheid zelfstandig een tweede zender in de lucht te brengen. De onderneming verwacht daar eind dit jaar een beslissing over te nemen. De nieuwe zender, al dan niet SBS7 geheten, zal hoogstwaarschijnlijk niet voor 1999 het licht zien, aldus Goes.
|
NRC Webpagina's
11 JUNI 1998
|
Bovenkant pagina |