U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Disney wil belang in SBS verkopen

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 24 FEBR. Het Amerikaanse Disney-concern wil zijn belang in het Europese mediabedrijf Scandinavian Broadcasting System (SBS), moederbedrijf van de Nederlandse commerciële televisiezender SBS6, verkopen. De Amerikanen gaan zich uitsluitend richten op betaaltelevisie.

In een verklaring meldt Disney dat het belang van bijna 20 procent in SBS dat in Europa meerdere 'open' televisiestations exploiteert niet langer past bij de strategie van het concern. Het bedrijf spreekt van een ,,doorgaande rationalisatie van binnen- en buitenlandse minderheidsparticipaties''. Disney wil zich vooral gaan richten op gespecialiseerde tv-stations als Disney Channel en de sportzender ESPN waar kijkers zich doorgaans middels een decoder op kunnen abonneren.

Disney kwam in bezit van de SBS-aandelen toen het in februari 1986 ABC, een van de grote Amerikaanse networks, overnam. Sinsdien is het concern bezig geweest met reorganiseren. Uitgevers werden afgestoten, ook televisiestations in de Verenigde Staten (Young Broadcasting) en Duitsland (TM3) werden verkocht. In de loop der jaren heeft SBS haar activiteiten in Europa juist sterk uitgebreid. Behalve SBS6 (voor 30 procent in handen van De Telegraaf), exploiteert het bedrijf onder meer Kanal5 in Zweden, VT4 in Vlaanderen en is het actief op de Oost-Europese mediamarkt.

Commercieel directeur Ronald Goes van SBS6 zegt de stap van Disney te betreuren ,,omdat ABC een partij was die wist waarover ze sprak'', maar hij heeft wel begrip voor de beslissing. Al denkt hij dat het niet zal meevallen in de Europese markt een echte doorbraak te forceren met betaalkanalen: ,,Als je er in gaat, moet je wel meteen gaan knallen,'' aldus Goes.

Functionarissen van SBS6 hebben in het verleden regelmatig verklaard dat ABC als aandeelhouder voor de zender een belangrijke steun in de rug is geweest. In moeizame onderhandelingen met programma-aanbieders mocht men als breekijzer verklaren dat ABC problemen zou maken. Volgens Goes is de bekendheid van de SBS-zenders inmiddels zo groot, dat een dergelijk dreigement niet meer nodig is.

NRC Webpagina's
24 FEBRUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)