U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Producent VARA-tv speelt even autodealer

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 19 FEBR. In het consumentenprogramma Kassa! van de VARA is afgelopen zaterdag een nep-autodealer opgevoerd. De producer van het programma, P. van Veelen, gaf zich uit voor een autodealer van Volkswagen die kritiek uitte op het prijsbeleid van het bedrijf.

Volgens de eindredacteur van het programma, W. Valkenburg, was het optreden van de producer een noodgreep. Vlak voor de uitzending gaf een echte Volkswagen-dealer die onherkenbaar in het programma zou worden opgevoerd, te kennen dat hij toch niet wilde meewerken. Bij nader inzien vond hij het risico dat hij herkend zou worden te groot. Op dat moment was het niet meer mogelijk het onderwerp te schrappen, omdat dit een groot deel van de rechtstreekse uitzending zou beslaan, aldus Valkenburg. Achteraf betreurt Valkenburg deze gang van zaken.

In de uitzending van Kassa! werd het prijsbeleid van Volkswagen aan de kaak gesteld. De Europese Commissie heeft Volkswagen onlangs een boete opgelegd van 220 miljoen gulden. De Duitse autofabrikant zou het dealers moeilijk maken auto's te verkopen aan buitenlanders. Een Volkswagen kan in de EU per land sterk in prijs verschillen. De nep-dealer bevestigde deze praktijken door op vragen met 'ja' en 'nee' te antwoorden.

Volgens Valkenburg stemden de antwoorden van de producent overeen met het verhaal van de echte autodealer, die tijdens de uitzending in de studio aanwezig was. Valkenburg erkent dat in de uitzending vermeld had moeten worden dat het om een 'stand in' ging. ,,Maar we blijven voor honderd procent achter de inhoud van het programma staan.''

NRC Webpagina's
19 FEBRUARI 1998


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)