U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    V O O R P A G I N A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Europa wil één vliegtuigindustrie

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 9 DEC. Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië willen de Europese activiteiten op het gebied van lucht- en ruimtevaart en defensie-elektronica op korte termijn reorganiseren en zoveel mogelijk samenvoegen. In een gezamenlijke verklaring hebben de drie regeringen de hoofdrolspelers in de sector - Bristish Aerospace, Daimler-Benz Aerospace (DASA) en het Franse Aérospatiale - opdracht gegeven nog vóór eind maart volgend jaar een plan op tafel te leggen met een gedetailleerd tijdschema voor een herstructurering en integratie van de sector.

De plannen moeten zowel de civiele als de militaire lucht- en ruimtevaart omvatten en ze moeten leiden tot wat wordt genoemd ,,een Europese integratie gebaseerd op een afgewogen partnerschap''.

De gemeenschappelijke verklaring is ondertekend door de Franse president Chirac, premier Lionel Jospin, de Duitse bondskanselier Helmuth Kohl en de Britse premier Tony Blair. De drie landen zeggen dat zij deelname van andere Europese landen en bedrijven op ,,geschikte'' voorwaarden verwelkomen als het samenwerkingsproces eenmaal op gang is.

Als opstapje naar de Europese aerospace- en defensiesamenwerking moet volgens Frankrijk, Duitsland en Engeland dienen de snelle omvorming van Airbus van een losse alliantie naar Frans model tot een normale vennootschap die zich vrij kan bewegen op de kapitaalmarkten. De partners in Airbus - naast de drie genoemde concerns ook het Spaanse Casa - hebben hierover onlangs al een principe-akkoord gesloten.

De noodzaak om behalve op civiel terrein ook op militair gebied pan-Europees te gaan samenwerken nam het afgelopen jaar sterk toe na de regen van fusies in de Amerikaanse defensie-industrie. Die leidde er ondermeer toe dat de Amerikaanse defensiesector nu wordt beheerst door nog maar drie megaconcerns, te weten Boeing-McDonnell Douglas, Lockheed-Martin en Raytheon. De eerste twee concerns zijn elk ongeveer vijf keer zo groot als Europa's nummer één British Aerospace.

Eerder deze week lieten de Fransen, die doorgaans de meeste moeite hebben met grensoverschrijdende allianties, al weten nu bereid te zijn tot de vorming van 'Airbus-Plus' waarbinnen Europa samen wel civiele als militaire vliegtuigen gaat maken.

De regeringsleiders vinden dat de integratie van de luchtvaartindustrie ,,Europa in staat zal stellen zijn commerciële positie in de wereld te versterken en te garanderen dat het een volwaardige rol zal spelen bij de handhaving van Europa's defensiekracht''.

In de verklaring van de drie Europese regeringsleiders van vanmorgen wordt niet nader aangegeven wat voor soort herstructurering van de zeer versnipperde defensie-industrie zij beogen.

NRC Webpagina's
9 DECEMBER 1997



Domicilie Cover

Domicilie,
voor wie zich vestigt in het buitenland.

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)