S P O R T
|
NIEUWSSELECTIE
|
Zandvoort en Havana hopen op Formule I
Door onze redacteur WARD OP DEN BROUW
De laatste Grand Prix van Zandvoort werd in 1985 gehouden en kende de Oostenrijker Niki Lauda als winnaar. Omdat het circuit niet meer voldeed aan de eisen van de internationale automobielfederatie (FIA), verscheen Zandvoort sindsdien niet meer op de kalender. ,,Ecclestone vond het te stoffig, niet modern genoeg en dat klopte wel'', zegt circuit-woordvoerder Dirk Buwalda over de Brit die de commerciële belangen van de Formule I behartigt. Diezelfde Ecclestone noemt Zandvoort nu een alternatief voor Francorchamps, dat door het strenge tabaksreclamebeleid in België de GP mogelijk al in 1998 verliest. Buwalda: ,,Ik zie dat meer als een dreigement aan het adres van de Belgen.'' In de afgelopen jaren heeft het circuit van Zandvoort een facelift ondergaan, in overeenstemming met de eisen van de Formule I. Het nieuwe pitscomplex kwam dit jaar gereed en medio volgend jaar zal de baan verlengd zijn van 2.500 meter naar bijna 4,2 kilometer. Inspraakprocedures kunnen de werkzaamheden hooguit een paar maanden vertragen, verwacht Buwalda. De circuitleiding belde niet met Ecclestone om te informeren wat de waarde is van zijn uitlatingen over Zandvoort. Evenmin ging circuit-directeur Hans Ernst, gisteren voor zaken in Londen, bij de Brit langs. ,,Zo werkt dat niet'', aldus Buwalda. ,,Wij houden de FIA op de hoogte over onze vorderingen. Als we klaar zijn, laten we hun dat weten. Ecclestone weet heus wel waar we mee bezig zijn.'' Nu het tabaksreclamebeleid in de landen van de Europese Unie wordt aangescherpt en grote sponsors van renstallen aan exposure moeten inleveren, zien landen met een liberaal tabaksreclamebeleid hun kans schoon. In België en Frankrijk, landen waar het Formule I-circus jaarlijks neerstrijkt, treedt al snel een totaalverbod in werking. Daar zijn de regeringen niet meer gediend van Formule I-bolides waarvan de meeste de naam meedragen van een tabaksfabrikant. De Britse regering maakte een uitzondering voor de Formule I. Omdat België in tegenstelling tot de meeste andere West-Europese landen niets wil weten van een overgangsperiode om tabaksreclame uit te bannen, kan Ecclestone een voorbeeld stellen en de GP van België mogelijk al volgend jaar van de racekalender halen. De Belgische Senaat nam onlangs een wet aan die per 1 januari 1999 alle tabaksreclame verbiedt. Omdat de meeste landen in de Europese Unie, waaronder Nederland, tabaksreclame geleidelijk afschaffen met vanaf 2006 een totaalverbod, behoort een Formule I-race in Zandvoort tot de mogelijkheden. Ook Aziatische landen als China, Maleisië en Zuid-Korea zouden graag een van de 17 races per jaar organiseren. Er bestaan zelfs plannen voor een Grand Prix van Beiroet. Net zoals ook Moskou, Berlijn en Rotterdam ooit als gaststeden zijn genoemd. Verrassend was zaterdag het nieuws dat Lauda onderzoekt of het mogelijk is om in het jaar 2000 een Grand Prix in Havana te houden. Hoewel dictator Fidel Castro de sigaar al lang voorgoed in de asbak heeft gedeponeerd, wordt Cuba nog steeds geassocieerd met tabak. De Formule I zou Havana kunnen opwaarderen tot de hoofdstad van de Vrije Tabaksreclamewereld. Castro doet alles om zijn imago en dat van zijn door energie- en voedseltekorten geplaagde land op te poetsen. Aan autosport kwam er met de revolutie van 1959 een abrupt einde: op het eiland beperkte zich men sindsdien tot niet-mechanische sporten. Op 23 februari 1958 haalden Castro's rebellen het wereldnieuws door in een hotel in het centrum van Havana vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio te ontvoeren, vrijwel onder de neus van de toenmalige dictator Fulgencio Batista. De Argentijnse recordhouder was in Havana voor de 500 kilometer lange Grand Prix van Cuba. Een dag later werd hij vrijgelaten, zodat hij nog aan de race kon deelnemen. Tot verbijstering van Batista roemde Fangio de behandeling van zijn ontvoerders en sindsdien geldt hij als een Held van de Revolutie. De publiciteitsstunt van de rebellen was geslaagd. Op oudejaarsavond 1958 vluchtte Batista naar de VS, een dag later nam Castro het roer over. Met de ontvoering van Che Guevara's landgenoot Fangio wilde Castro ook aangeven dat het decadente en geldverslindende autoracen schril afstak tegen de levensomstandigheden van miljoenen Cubanen. Bijna veertig jaar later is het contrast nog steeds levensgroot. De Amerikaanse auto's die het straatbeeld van Havana sieren, reden daar ook al rond bij de Grand Prix van 1958. Een nieuwe Grand Prix zou mooie plaatjes opleveren, zoveel is duidelijk. Het fort bij de ingang van de haven, El Morro, het koloniale hotel Nacional en de brede boulevard, de Malecón, kunnen de concurrentie met het mondaine Monaco gemakkelijk aan. De FIA, die niet bij het initiatief van Lauda betrokken is, sluit niet uit dat er ooit op Cuba een Grand Prix wordt gehouden. Woordvoerder Longanesi, die op zijn kantoor in Parijs om de week namen van landen voorbij ziet komen die graag een Grand Prix willen organiseren, reageert voorzichtig. ,,Het is nog erg voorbarig. Laten we maar rustig afwachten wat er gebeurt.''
|
NRC Webpagina's
9 DECEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |