M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Dwarsverbanden
LUKAS KEIJSER
De Brady Bunch is een comedy uit de jaren zeventig over een gezin bestaande uit een weduwnaar met drie zoons en een weduwe met drie dochters, aangevuld met een alles bestierende huishoudster. De kleding is gedateerd (hoge blokhakken, veel kleur en gebreide vesten), de personages clichématig. Meisjes zwiepen constant met hun blonde haar dat ze de hele dag kammen en jongens zijn voornamelijk druk met bezigheden als spoorzoeken. Problemen als jaloezie worden binnen een half uur opgelost en er is altijd ruimte voor een dansje, een liedje, een wijze les of een leuke grap. In de jaren negentig beleefde de immer goedhartige familie haar revival met de parodieen 'The Brady Bunch Movie' (1995) en 'A Very Brady Sequel' (1996). Films die door Brady-fans van het eerste uur niet altijd werden gewaardeerd. Een fan: ,,I consider myself to be a true Brady fan and refused to see them''.
De eerste aflevering van de wekelijkse Internetrubriek 'Dwarsverbanden' is gewijd aan de Brady Bunch. Dwarsverbanden gaat over de uitgebreide netwerken die op Internet bestaan over al dan niet vergeten popsterren, televisieseries, films, weinig bekende regisseurs en stripfiguren. De serie verschijnt in hypertekst op de NRC-site: via in de tekst gelinkte woorden kan meer achtergrondinformatie verkregen worden. In Dwarsverbanden wordt ingegaan op vragen als: wat brengt mensen er toe sites te maken over bepaalde fenomenen en wat willen ze ermee bereiken? Hoe worden de sites bezocht en door wie? En: hoe staan de mensen van de verschillende sites over één onderwerp met elkaar in contact? Op Internet bestaat een uitgebreid Brady Bunch-netwerk. Er zijn tientallen sites die goed worden bezocht. Zo is er een zeer uitgebreide Brady Bunch-encyclopedie en een museum waar oude en actuele foto's van de oorspronkelijke Brady Bunch-acteurs te bezichtigen zijn (ze zijn erg oud geworden). Ook zijn er verschillende interactieve mogelijkheden rond de Brady Bunch, zoals een nieuwsgroep, een mailinglist, een bulletin board en een chatbox, waar gelijkgestemden elkaar kunnen ontmoeten. De sites en interactieve mogelijkheden zijn, aldus de bedenkers, onder andere opgezet uit interesse, om fans in contact met elkaar te brengen en bovenal: de miljoenen mensen die nostalgische gevoelens hebben bij de Brady Bunch informatie te bieden. Belangrijkste verklaring van het succes van het Brady-netwerk is volgens de makers en fans dat mensen van herinneringen houden. De Brady Bunch brengt hen terug naar hun jeugd. Of, zoals Amanda Duncan van de website tv-shrine het stelt: ,,Old tv-shows are like a member of the family, something you grow up with and when you see them again you feel that nostalgic rush of remembrance that takes you back to your childhood, the time in your life when things were simple, no job, no worries, no rent.''
Volgende week gaat de rubriek over Suske en Wiske.
|
NRC Webpagina's
9 DECEMBER 1997
Duitse datastaking
|
Bovenkant pagina |