M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Ministers om gemanipuleerde foto naar rechter
Door een onzer redacteuren DEN HAAG, 23 SEPT. Minister-president Kok en de ministers Zalm (Financiën), Borst (Volksgezondheid) en Van Mierlo (Buitenlandse Zaken) spannen een kort geding aan tegen de Utrechtse financieringsmaatschappij Amstel Lease. Dit gebeurt naar aanleiding van een advertentie met een gemanipuleerde foto van vier hossende ministers die op Prinsjesdag in enkele aantal kranten werd geplaatst. Het afbeelden van de foto is volgens de bewindslieden een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. Het is de eerste keer dat bewindslieden de hulp van de rechter inschakelen in een dergelijke kwestie. De advertentie besloeg een halve pagina in De Telegraaf en Het Financieele Dagblad en toonde een gemanipuleerde foto waarop minister Zalm (met koffertje) en de andere drie bewindslieden lachend de polonaise dansen. Als onderschrift werd gemeld: 'Regeren is vooruitzien'. Gedoeld werd daarmee op de Miljoenennota 1998, die op die dag, een week geleden, werd gepresenteerd. Premier Kok zei in een reactie ,,buitengewoon chagrijnig'' te zijn over de advertentie. De landsadvocaat stuurde namens de bewindslieden een brief aan Amstel Lease met een eis tot rectificatie en de erkenning door Amstel Lease dat het bedrijf onrechtmatig heeft gehandeld. In een antwoord schrijft Amstel Lease niet tot rectificatie te willen overgaan, aldus J. van der Ploeg van de Rijksvoorlichtingsdienst. Daarom wordt een kort geding aangespannen. Het is de eerste keer dat ministers de rechter inschakelen. Toen de 'five o'clock shadow' van voormalig minister-president Lubbers in de jaren tachtig in een advertentie voor scheerzeep opdook, greep de Rijksvoorlichtingsdienst in. Een klacht bij de Reclame Code Commissie leidde tot de spelregel dat bewindspersonen niet mogen figureren in een advertentie voor een commerciële instelling. 'Overtredingen' zijn daarna nog wel voorgekomen, maar meestal volstand de codecommissie met een reprimande en beloofde het desbetreffende bedrijf beterschap. ,,De ervaring leert dat reclamemakers zich niet aan deze spelregels houden'', constateert Van der Ploeg. ,,Daarom willen we een uitspraak van de rechter, zodat dit soort praktijken tot het verleden gaan behoren.'' ,,Ik vind de reactie een beetje overtrokken'', zei directeur J.Hendrix van Amstel Lease vanmorgen. ,,De sfeer van de advertentie is er een met een knipoog.''
|
NRC Webpagina's
23 SEPTEMBER 1997
|
Bovenkant pagina |