V O O R P A G I N A
|
NIEUWSSELECTIE Schiphol
|
Schiphol krijgt strikt geluidsregime
Door een onzer redacteuren
Tegelijk dreigt ze met gedeeltelijke of gehele sluiting van Schiphol als de luchthaven niet doortastender optreedt tegen geluidshinder. Zij schreef dat gisteren in een brief waarin zij Schiphols aanvullende gebruiksplan afwees en de luchthaven opdroeg voor 1 september een krachtdadiger plan te presenteren. Vanaf vandaag al verbiedt Schiphol het nachtelijke verkeer voor zogenoemde lawaaiige wide body-toestellen, waardoor de vrachtsector op Schiphol ernstig wordt getroffen. De luchtvrachtsector vreest het verlies van enkele tienduizenden arbeidsplaatsen. De FNV eist opheldering. In haar streven de Nederlandse luchtvaartbelangen op Schiphol te ontzien zal Jorritsma overleg voeren met de Europese Commissie. Volgens de minister hebben ook luchthavens als Düsseldorf, Frankfurt en Londen bij het nemen van antigeluidsmaatregelen hun 'thuismaatschappijen' met instemming van Brussel ontzien. Transavia, Air Holland en Martinair halen dus voorlopig opgelucht adem. Schiphol kondigde gisteren aan Nederlandse vakantievluchten die door vertraging tussen 11 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends aankomen vooralsnog tot 1 oktober aanstaande uit te zonderen van het nachtelijke vliegverbod. Ook na de uitvoering van alle maatregelen in het voorgestelde gebruiksplan zouden de geluidsnormen steeds verder worden overschreden, aldus Jorritsma in haar brief van gisteren. Voor 1 september dient Schiphol een nieuw plan te maken. ,,Als ook dit voorstel niet adequaat is zal de minister zich beraden op maatregelen als toepassing van artikel 35 Luchtvaartwet dat de mogelijkheid biedt het vliegveld geheel of gedeeltelijk te sluiten'', aldus de brief. De luchthaven is het niet eens met de ministeriële berekening van de geluidscontouren. Volgens Schiphol dreigen er 'Kafka-achtige toestanden'. Iedereen op Schiphol doet precies wat de wet vraagt, maar ondanks ingrijpende maatregelen dreigen de komende maanden opnieuw overschrijdingen van de geluidszones, stelt de luchthaven. Nu ontstaat een situatie dat Schiphol aan de ene kant beperkende maatregelen neemt, terwijl tegelijk nieuwe maatschappijen volgens internationale verdragen aanspraak kunnen maken op vluchten naar en van Schiphol. Zo weigert de luchthaven nachtvluchten van Air Maroc, Spandair en El Al die onlangs, aldus de luchthaven, van de Rijksluchtvaartdienst (RLD) wel toestemming kregen om op Schiphol te vliegen. Volgens een woordvoerder van de RLD was de toestemmnig voor Air Maroc echter afhankelijk van het nieuwe nachtregime. Spandair zou als Europese maatschappij geen vergunning nodig hebben. Minister Jorritsma lijkt het advies te hebben opgevolgd van de Commissie Geluidshinder, die adviseerde Schiphols aanvullende gebruiksplan af te keuren. Milieudefensie vindt het 'volkomen terecht' dat Jorritsma verdere maatregelen van Schiphol vraagt. ,,Iedereen moet zich aan de wet houden.'' Het nu ingestelde vliegverbod van 11 uur 's avonds tot 6 uur 's morgens geldt voor oudere wide bodies als de DC-10 en de Boeings 747- 100, 200, 300 en SP. Die worden vooral door vrachtmaatschappijen gebruikt en het is daarom vooral de vrachtsector op en bij Schiphol die wordt getroffen. De vakcentrale FNV schrijft Schiphol dat er zo snel mogelijk overleg moet komen over de gevolgen van de geluidsbeperkende maatregelen voor de werkgelegenheid. Jorritsma gaf gisteren wel steun aan het voorstel van Schiphol voor een zogenaamde slotallocatie-regeling die door Brussel moet worden goedgekeurd. Er mogen dan geen vluchten meer bijkomen en een onafhankelijke coördinator verdeelt de beschikbare vluchten over de maatschappijen. De luchthaven vindt het spijtig dat Jorritsma dit pas volgend jaar wil laten ingaan. Volgens de RLD kan dat pas als er een goedgekeurd capaciteitsplan is, en dat heeft Schiphol nog steeds niet geleverd.
|
NRC Webpagina's
5 AUGUSTUS 1997
Domicilie, |
Bovenkant pagina |