U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORTE BERICHTEN  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Slag om techneut op telecommarkt

Door onze redacteur MARCELLA BREEDEVELD
ROTTERDAM, 25 APRIL. Op het Rotterdamse hoofdkantoor van het prille telecombedrijf Enertel loopt het de laatste maanden snel vol. Lege bureaus zijn er nauwelijks nog, op verschillende afdelingen duiken al scheidingswandjes op om de werknemers wat meer rust te geven. ,,Ooit zat hier één man met een secretaresse'', lacht personeelsdirecteur M. Jager. Nu, één jaar na de start van de onderneming, lopen er 200 werknemers rond. Over drie jaar moet dat minimaal verdubbeld zijn, wellicht (als Enertel een licentie voor mobiele telefonie krijgt) zelfs verdrie- of verviervoudigd.

Om zo'n spectaculaire personeelsgroei te bewerkstelligen, zal Jager er op het gebied van werving en selectie de komende tijd nog flink tegenaan moeten. De nieuwe concurrenten van KPN in de telecombranche vechten niet alleen om iedere klant - ook voor iedere goede sollicitant leveren zij op dit moment onderling een felle slag. De vraag naar telecom-experts is enorm, het aanbod vooralsnog uiterst gering.

Ondernemingen als Enertel en Telford, maar ook KPN zelf, verwachten de komende jaren honderden goedopgeleide werknemers nodig te hebben. Kandidaten met een technische opleiding, bij voorkeur technische natuurkunde, wiskunde of elektrotechniek, minimaal op MTS-niveau en liefst met ervaring in de telecom-industrie. ,,Die zijn nu al bijna niet te vinden, en dat wordt alleen maar erger, nu steeds minder mensen voor een technische studie kiezen'', aldus Jager.

Met hun klaagzang over het gebrek aan techneuten treden de Nederlandse telecombedrijven in het voetspoor van hun collega-ondernemers in de automatiseringsbranche. Geen automatiseerder liet dit jaar de presentatie van de jaarcijfers voorbijgaan zonder verzuchting over de toenemende wervingsproblemen op de arbeidsmarkt. Bedrijven als CMG en Cap Gemini, met ieder jaarlijks circa vijfhonderd vacatures te vervullen, wringen zich in allerlei bochten om voldoende kandidaten binnen te halen. Met paginagrote advertenties, Internet-vacatures, workshops en tripjes naar Engeland proberen automatiseerders de werving op peil te houden.

In de kamer van Jager hangen de advertenties van de automatiseerders aan de muur. ,,Op de arbeidsmarkt zijn zij onze grootste concurrenten'', zegt Jager. Qua technologie groeien telecommunicatie en automatisering steeds meer naar elkaar toe - werknemers moeten dus bij voorkeur op beide terreinen over expertise beschikken. Jager: ,,Ook wij zijn voortdurend bezig met de vraag hoe we ons moeten onderscheiden op de arbeidsmarkt. Wij zijn echter niet van plan om mensen het vliegtuig in te sturen. Ze moeten echt voor Enertel als bedrijf kiezen'', zegt Jager.

Terwijl in andere sectoren grote delen van het vaste personeel vervangen worden door tijdelijke arbeidskrachten, wil Enertel precies het omgekeerde: ,,Wij hebben hier nu zeventig consultants rondlopen, die zou ik dolgraag in vaste dienst nemen. Die mensen willen dat echter zelf niet, die gaan zich vaak na een jaar weer vervelen bij een bedrijf.'' Zware telecom-experts kunnen volgens Jager over de hele wereld terecht. ,,Het zijn net baggeraars, ze werken overal. Wij hebben nu zelf bijvoorbeeld mensen uit landen als Canada, Finland, Engeland, maar ook uit Zuid-Afrika.''

Voor de werving in Nederland richt Enertel zich sterk op de universiteiten en HBO-opleidingen. Omdat het aanbod van mensen met de juiste studierichting veel te klein is, haalt Enertel - in navolging van de automatiseringsbranche - veel mensen binnen die ze vervolgens zelf opleiden en trainen. Dat pakt voor de werkgever niet altijd goed uit, heeft men in de automatisering al ervaren. Bestuursvoorzitter C. van Breugel van Cap Gemini Nederland klaagde onlangs over het probleem van de 'spijtoptanten'. Breugel: ,,Je ziet dat mensen in wiens opleiding we veel hebben geïnvesteerd na twee of drie jaar toch kiezen voor een baan binnen hun oorspronkelijke vakgebied als ze daartoe de kans krijgen''.

Zelf opleiden kost het bedrijf veel geld, met het risico dat de investering uiteindelijk niets oplevert. Aan de andere kant levert de bijscholing de onderneming echter ook financieel voordeel op, in de vorm van relatief lage startsalarissen. Anders dan de verhalen over krapte op de arbeidsmarkt voor automatiseerders en telecomspecialisten doen vermoeden, liggen de aanvangssalarissen in deze branches niet hoger dan elders in het bedrijfsleven. De ondernemingen hebben geleerd van de fouten die automatiseringsbedrijven tien jaar geleden maakten: de torenhoge salarissen die destijds aan werknemers werden verstrekt, bleken - toen de marktprijzen in elkaar zakten - funest voor de resultaten van veel organisaties.

Ook bij Enertel valt wat Jager betreft niet te praten over exorbitante salarissen. ,,Ik ga niet de markt kopen, zoals in de automatisering is gebeurd. We bieden een goed pakket arbeidsvoorwaarden, maar meteen een auto bijvoorbeeld, daar kan ik niet aan beginnen. Dat soort zaken tikt allemaal mee in de kostprijs van onze produkten, terwijl wij onze klanten nu juist proberen binnen te halen door goedkoper te opereren dan de concurrenten.''

NRC Webpagina's
25 APRIL 1997


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)