M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Jorritsma verbiedt prijsafspraken van telefoonbedrijven
Door een onzer redacteuren
Dit is het standpunt van minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat). PTT Telecom had de minister enkele weken geleden samen met Enertel en Telfort toestemming gevraagd aanbieders zonder eigen infrastructuur hogere tarieven in rekening te brengen. De drie bedrijven stellen dat zij anders onvoldoende rendement kunnen behalen om nieuwe investeringen in infrastructuur te rechtvaardigen. Enertel is een alliantie van kabelmaatschappijen en energiebedrijven, Telfort is een alliantie van de Nederlandse Spoorwegen en British Telecom. Het standpunt van Jorritsma is gebaseerd op een akkoord dat het Europees Parlement en de ministers voor telecommunicatie vorige week in Brussel hebben bereikt. Een woordvoerder van PTT Telecom liet vanmorgen in een reactie weten dat het bedrijf ,,er nu ernstig rekening mee houdt'' dat de exclusieve overeenkomst tussen bezitters van een eigen netwerk wordt verboden. Zij kan niet aangeven of dit gevolgen heeft voor investeringen van PTT Telecom in infrastructuur. In Nederland wordt per 1 juli de markt voor telecommunicatie geheel vrijgegeven. Dat is een half jaar eerder dan andere lidstaten van de Europese Unie. Vergunninghouders als Enertel en Telfort, maar ook telefoonmaatschappijen zonder eigen netwerk als Versatel, Esprit en Global One mogen vanaf die datum consumenten en bedrijven alle mogelijke telecomdiensten bieden. Nu heeft PTT Telecom nog het alleenrecht op het aanbieden van telefoongesprekken. Na 1 juli kan de consument door het intoetsen van een viercijferig nummer op zijn telefoontoestel kiezen voor een alternatieve aanbieder. Versatel, een Nederlandse telefoonmaatschappij waarvan bank/verzekeraar Fortis de belangrijkste aandeelhouder is, maakte gisteren bekend dat zakelijke gebruikers al vanaf deze week via een code direct kunnen bellen via Versatel. Met deze dienst is het bedrijf volgens directeur G. Mesch de eerste in Nederland. Tot op heden moesten klanten voor buitenlands verkeer via een lijn van PTT Telecom naar Versatel bellen, waarna een geprek werd doorgestuurd naar het buitenland. Versatel vergoedde zijn klanten het tarief voor de verbinding binnen Nederland. Volgens directeur Mesch heeft Versatel (55 werknemers) ongeveer duizend zakelijke klanten in het midden- en kleinbedrijf die maandelijks enkele duizenden guldens besteden aan telecomdiensten. Het nieuwe systeem is volgens hem veiliger, sneller en goedkoper. Het biedt Versatel daarnaast de mogelijkheid kleinere klanten te benaderen.
|
NRC Webpagina's
25 MAART 1997
|
Bovenkant pagina |