E C O N O M I E
|
NIEUWSSELECTIE S c h a k e l s
|
HBG splitst aandeel, winst 7 pct omhoog
Door een onzer redacteuren
Op grond van de werkvoorraad van 10 miljard verwacht HBG dat de winst voor dit jaar op hetzelfde niveau blijft als in 1996. Alle dochters, uitgezonderd HCG industrieservice en de Duitse utiliteitsbouwer Raulf, droegen bij aan het bedrijfsresultaat. In de cijfers over 1996 is het meerderheidsbelang van 74 procent dat HBG in het Duitse bedrijf Wayss & Freytag (3,5 miljard omzet) heeft verworven nog niet opgenomen. Door de overname vorig jaar van Wayss & Freytag en de Britse bouwer Higgs & Hill construction (0,5 miljard omzet) zal de omzet van HBG dit jaar explosief stijgen naar 10 miljard. Vorig jaar kwam de omzet van HBG uit op 5,8 miljard. De nieuwe aanwinsten zullen de komende jaren geen bijdrage aan de winst leveren. Met name de situatie in Duitsland zal in 1997 nog nauwelijks verbeteren. Maar HBG verwacht dat Wayss & Freytag zijn teleurstellende resultaat over 1996 (een verlies van 90 miljoen mark) toch aanmerkelijk zal kunnen verbeteren. Per aandeel bedroeg de winst 32,07 gulden, vergeleken met 33,66 in 1995. De directie van HBG stelt een (keuze-)dividend voor van 13,40 gulden, tegenover 12,80 in 1995. Tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders zal via een statutenwijziging worden voorgesteld de aandelen te splitsen. Ook wil HBG de uitstaande preferente aandelen intrekken. Vanochtend steeg het aandeel HBG 12 gulden naar 422,00 gulden. Tijdens een toelichting op de cijfers beaamde bestuursvoorzitter Nic de Ronde-Bresser van HBG vanochtend dat de signalen in de bouwwereld wat hem betreft op groen staan. Behalve in Duitsland en Groot-Brittannië, markten waar winstherstel nog minstens een jaar op zich zal laten wachten. Via reorganisaties en voorzieningen tracht HBG de schade in deze twee landen - waar respectievelijk 11 en 21 procent van de concernomzet wordt behaald - zo veel mogelijk te beperken. HBG is als bouwbedrijf ondermeer werkzaam in de installatiesector, consultancy, projectontwikkeling en de baggersector. Nu de Nederlandse overheid miljarden steekt in de verbetering van de infrastructuur lijken de vette jaren voor HBG, maar ook voor andere Nederlandse bouwers, aangebroken. Het asfalt voor nieuwe vierbaanswegen staat constant te pruttelen. Maar ook de aanleg van tunnels, bruggen, spoorbanen, een eventuele Tweede Maasvlakte en uitbreiding van de luchtvaartcapaciteit in Nederland, kan moeilijk zonder de hulp in te roepen van HBG. Het bouwconcern telde vorig jaar gemiddeld ruim 18.000 werknemers, waarvan ruim 7.000 in Nederland. ,,Grote infrastructurele werken zijn meestal meerjarenprojecten'', zegt De Ronde-Bresser. ,,Zoals de stormvloedkering in de Nieuwe Waterweg waarmee we al acht jaar bezig zijn. De winst die je daar op maakt moet je over meerdere jaren uitsmeren.'' HBG vecht al jaren een conflict uit met de Duitse regering dat nog steeds niet is opgelost. Inzet is schadevergoeding voor de strop bij de bouw van een nieuw Bondsdagcomplex in Bonn. De Duitse claim bedraagt 400 miljoen mark. In december '93 liep de kelder van het in aanbouw zijnde complex onder water nadat de Rijn buiten haar oevers was getreden. Door de enorme waterdruk raakte het gebouw ontzet. Maar bouwer HBG wees iedere verantwoordelijkheid voor de schade aan het complex af. De Ronde Bresser: ,,We reserveren geen cent voor die claim.''
|
NRC Webpagina's
|
Bovenkant pagina |